Skip til hoved indholdet

Støtte til frivilligt socialt arbejde (§18 midler)

Assens Kommune uddeler hvert år midler til støtte til frivilligt socialt arbejde. Frivillige, sociale foreninger, organisationer og selvorganiserede grupper, der laver en frivilligt social indsats og som opfylder puljens formål, kan søge.

Tilskudsrunde 2025

Medborgerskab, Kultur og Beskæftigelsesudvalget besluttede den 2. december 2024 nedenstående fordeling af midler.

Strakspuljen åbner den 1. januar 2025. Læs mere nedenfor under punktet: ”Strakspulje”

Ifølge Servicelovens §18 og Barnets lov §17 skal kommunerne samarbejde med frivillige sociale organisationer og foreninger, og kommunerne skal støtte den frivillige sociale indsats økonomisk.

Formål

I Assens Kommune er der fokus på at understøtte de frivillige sociale indsatser, som sigter efter at skabe trivsel og løse sociale og/eller sundhedsmæssige udfordringer for særligt socialt udsatte grupper med særligt behov for hjælp og støtte. Indsatserne kan også have et forebyggende sigte.

Det forebyggende sigte kan eksempelvis være indsatser, der søger at skabe inkluderende fællesskaber for at reducere risikoen for f.eks. kroniske sygdomme, marginalisering, ensomhed eller anden udsathed.

Formålet er desuden i tråd med ambitionerne i Assens Kommunes Vision 2030.

Hvem kan søge?

Frivillige, sociale foreninger, organisationer og selvorganiserede grupper, der varetager en frivillig social indsats i henhold til formålet med puljen, kan søge midler til deres indsats.

Indsatserne skal komme borgere fra Assens Kommune til gavn, og foreninger eller organisationer, der ikke har direkte lokalforankring i Assens Kommune, skal dokumentere dette for at opnå støtte.

Vejledningsvideo

Se vejledning i videoen herunder. OBS: Kræver, at du accepterer "Funktionelle" cookies i samtykke-banneret. Klik på "i" nederst til venstre på skærmen.

Ansøg her

Ansøg om tilskud til frivilligt socialt arbejde
Tilbagemelding vedr. brug af § 18-midler

Inden du søger

Ansøgningsrunden åbner forventeligt i starten af september og ansøgningsfristen ligger i midten af oktober. De konkrete datoer vil fremgå af hjemmesiden i starten af september.

Assens Kommune udsender informationsmail til foreninger, når ansøgningssystemet åbner og der annonceres ligeledes i Kommunen Informerer.

Efter ansøgningsfristen vil alle ansøgninger hurtigst muligt blive behandlet. Alle ansøgninger behandles ud fra de politisk besluttede kriterier, og det er det politiske udvalg, der beslutter tildeling af midler efter indstilling fra administrationen.

Ansøgere kan forvente at få svar på deres ansøgning i uge 50-51. 

Midlerne udbetales til foreningens NemKonto, forventeligt medio januar.

Ansøgning til pulje til frivilligt socialt arbejde (§18) indsendes via KMD Tilskudsportalen, som du finder her: https://tilskudsportalen-assens.kmd.dk/

Hvis din forening tidligere har søgt om § 18-midler:
Du logger ind på tilskudsportalen med den e-mail, du plejer at bruge. Har du glemt dit kodeord, kan du trykke på ”nulstil adgangskode”. Oplever du problemer med oprettelse, så kontakt Assens Kommune på aktivmedb@assens.dk. En forening kan have flere brugere, der kan logge ind i systemet og agere på foreningens vegne. 

Hvis du er en del af en ny forening, der ikke tidligere har søgt § 18-midler:
Søger du på vegne af en ny forening, som ikke tidligere har søgt § 18 midler i Assens Kommune skal foreningen oprettes i tilskudssystemet, inden du kan søge. Kontakt Assens Kommune på aktivmedb@assens.dk. Oplys her foreningens CVR-nummer og foreningens navn. Herefter vil foreningen blive oprettet i systemet og få tilsendt brugernavn og kodeord til systemet. 

    Når du er logget ind skal du nu i gang med at udfylde en ansøgning. Herunder bliver du guidet igennem systemet trin for trin: 

    • Når du er logget ind på tilskudsportalen, skal du oprette en ansøgning ved at trykke på knappen ”Tilskud” i venstre side.
    • Klik nu på ”Opret ny ansøgning"  (Hvis der kommet en boks frem, der spørger om du vil forlade siden tryk da "Forlad siden", hvorefter du bliver ledt videre til ansøgningsskemaet). )
    • Vælg nu i boksen: ”Tilskud” "Pulje til frivilligt socialt arbejde – Tilskud 2025" i rullemenuen på siden. Tryk gem. 
    • Du kommer nu frem til selve ansøgningsskemaet og skal besvare de enkelte spørgsmål.
    • Du bedes vedhæfte budget som bilag til din ansøgning. 
    • Du skal trykke "Acceptér vilkår" inden du trykker gem. 
    • Tryk derefter på "Gem kladde (sendes ikke)" - BEMÆRK DIN ANSØGNING ER ALTSÅ IKKE SENDT ENDNU. 
    • Vælg nu den ansøgning du gerne vil sende (ved at sætte flueben i det lille felt foran ansøgningen) og tryk "Rediger". 
    • Kig ansøgningen igennem og tryk derefter på "Accepter vilkår" og derefter "Send"
    • Du får nu et skærmbillede, hvor der under feltet status står "Sendt ansøgning ikke behandlet". Dette betyder, at vi nu har modtaget din ansøgning. Står der ikke "Sendt ansøgning ikke behandlet" har vi med andre ord IKKE modtaget din ansøgning. 
    • Du modtager en kvitteringsmail, når vi har modtaget din ansøgning. 
    • Du kan nu hente foreningens ansøgning som PDF-fil.  Sæt flueben i det lille felt foran ansøgningen og trykke "Vis". Nederst på siden trykker du nu "Udskriv ansøgning", hvorefter der åbnes en PDF-fil med foreningens ansøgning.  

Inden du påbegynder din ansøgningen på KMD-Tilskudsportalen, opfordres du til at læse kriterierne for støtte til frivilligt socialt arbejde samt orientere dig i spørgsmålene, som indgår i spørgeskemaet.

Den gode ansøgning:

  • redegør for aktiviteter eller indsatser som er i overensstemmelse med formålet samt målgruppen for pulje til frivilligt socialt arbejde.

  • afspejler kendskab til puljens kriterier.

  • besvarer kort og præcist spørgsmålene i ansøgningsskemaet.

  • kan beskrive målgruppens behov samt betydningen af det frivillige sociale arbejde.

  • er realistisk og nøjsom i forhold til ansøgte beløb og argumentation herfor.

  • fremlægger et realistisk og tydeligt budget.

Et godt og gennemarbejdet budget skaber overblik over indtægter og udgifter og tydeliggøre, hvordan de ansøgte midler fordeler sig. Budgettet er derfor en uddybning af, hvad de ansøgte midler skal bruges til og dermed en vigtig del af ansøgningsmaterialet.

  • Budgettet laves for de aktiviteter, I beskriver i ansøgningen. Det er ikke tilstrækkeligt kun at medsende foreningens samlede årsbudget.

  • Relevante oplysninger i budget er:

    • Indtægter: kontingent, sponsorater, midler fra andre puljer eller fonde og lign. OBS: Deltagerens egenbetaling er især vigtig at angive under hver enkelt aktivitet/indsats.

    • Udgifter: Det er vigtigt, at udgiftsposterne fremstår detaljerede, og at alle udgiftsposter forbundet med aktiviteten er angivet. Det er f.eks. ikke nok blot at skrive ’Netværksarrangement’. Alle udgifter forbundet med aktiviteten bør opgives. Herunder angiv antal frivillige og deltagere.

    • Hyppighed af aktiviteten: Er der tale om en tilbagevendende aktivitet, angives antallet af aktiviteter i tildelingsåret.

    • Forventet deltagerantal: Af budgettet skal det fremgå hvor mange deltagere, der forventes at deltage. Det skal af budgettet tydeligt fremgå om det opgivne forventede deltagerantal er pr. aktivitet eller et samlet antal. 

  • Sammenlignelighed:

    • Budgettet skal kunne sammenlignes med et senere regnskab: I forbindelse med kravet om tilbagemelding om brug af midler, skal foreningen indsende et regnskab som har overordnede samme struktur og opbygning som det tidligere indsendte budget.

Når du søger

Følgende skal oplyses i forbindelse med ansøgningen

  • Kontaktoplysninger på kontaktperson fra foreningen/organisationen.

  • Foreningens formål

  • Hvilken målgruppe retter jeres aktiviteter sig primært mod?

    • Skriv minimum én af målgrupperne: Sygdomsramte, udsatte eller marginaliserede borgere - f.eks. misbrugere, vanskeligt stillede børn og unge, handicappede, sindslidende, ensomme, flygtninge og indvandrere, pårørende

  • Beskriv kort målgruppen og hvordan målgruppen er socialt udsat jf. denne puljes formål.

  • Beskriv hvilken forskel jeres aktiviteter forventes at gøre for målgruppen.

  • Hvor mange borgere fra Assens Kommune forventes at benytte sig af den/de aktiviteter, der søges støtte til?

  • Beskriv jeres arbejde med at inkludere borgere, som endnu ikke er aktive i jeres forening.

  • Hvor mange penge søger I om?

  • Beskriv aktiviteten/indsatsen så detaljeret som muligt (fx hyppighed, antal deltagere etc.). Søges der støtte til flere aktiviteter, beskrives de enkeltvis.

  • BUDGET: Vi beder jer medsende et detaljeret budget. Læs om "Det gode budget" på hovedsiden for pulje til frivilligt socialt arbejde.

  • Angiv hvis foreningen modtager støtte fra andre – herunder Assens Kommune (puljer, tilskud) eller fonde.

  • Angiv foreningens formue på ansøgningstidspunktet

  • Hvis foreningens frivillige har direkte kontakt med børn under 15 år, eller færdes fast blandt børn og unge under 15 år, skal foreningen angive, om den har indhentet børneattester på de frivillige.

Nedenstående kriterier vil indgå i vurderingen af, hvorvidt en ansøgning om midler helt eller delvist imødekommes:

  • Der gives tilskud til indsatser eller aktiviteter, som opfylder formålet med puljen.

  • Der gives tilskud til aktiviteter, som søger at skabe netværk mellem borgere, der enten selv eller som pårørende, er påvirket af sygdom eller andre udfordringer.

  • Der kan gives støtte til uddannelse og kompetenceudvikling af frivillige, hvor dette findes relevant.

  • Der kan i et mindre omfang gives tilskud til frivilliges udgifter, hvor det er en nødvendighed for den frivilliges sociale indsats. F.eks. kørsel til våge- eller besøgstjenesten i egen bil, hvor brug af offentlig transport er vanskelig.

  • Der kan i begrænset omfang gives midler til materialer – såfremt aktiviteten er afhængig deraf (f.eks. spil, tegneudstyr eller lign.).

  • Der kan i begrænset omfang gives tilskud til foredrag og lign., forplejning, fællesspisning og entrébilletter, hvis det i særlig grad medvirker til at opfylde formålet med denne pulje.

Beløbsgrænser:

  • Som udgangspunkt gives der tilskud til én årlig udflugt per medlemsforening. Medlemsforeninger kan søge om 2000 kr. til en udflugt med op til 50 deltagere, 4000 kr. til en udflugt med op til 100 deltagere og så fremdeles.

  • Er der behov for at leje en handicapvenlig transport til udflugten, bedes der i ansøgningen specifikt redegøres for behov, antal deltagere samt budget (udgift/indtægter).

  • Der kan gives tilskud til ferielejre af fleres dages varighed for udsatte børn og unge. Som udgangspunkt kan der gives tilskud på 1500 kr. pr. barn/ung til deltagelse i ferielejr.

Nedenstående kriterier vil indgå i vurderingen og kan medvirke til, at ansøgningen helt eller delvist afvises:

  • Der gives ikke tilskud til honorering af frivillige, f.eks. lønmidler, gaver m.m.

  • Sociale arrangementer udelukkende for foreningens frivillige

  • Annoncering, herunder tryksager og porto. Der kan dog i særlige tilfælde – og i begrænset omfang – gives dispensation, hvor førnævnte udgør en nødvendighed. F.eks. hvor formålet er rekruttering af frivillige, som led i match mellem borger og en frivillig.

  • Udgifter til banko/præmier, julehjælp og generalforsamling m.v.

  • Leje af lokaler og husleje.

Assens Kommunes tilskudsportal, hvor du søger om § 18-midler, finder du her: https://tilskudsportalen-assens.kmd.dk/

Hvis din forening tidligere har søgt om § 18-midler:
Du logger ind på tilskudsportalen med den e-mail, du plejer at bruge. Har du glemt dit kodeord, kan du trykke på ”nulstil adgangskode”. Oplever du problemer med oprettelse, så kontakt Assens Kommune på aktivmedb@assens.dk. En forening kan have flere brugere, der kan logge ind i systemet og agere på foreningens vegne. 

Tildelingskriterierne suppleres af nedenstående vurderingskriterier:

  • En samlet vurdering af målgruppens behov, formålet med aktiviteten eller indsatsen, samt deltagernes muligheder for egenbetaling. - Kontinuerlige sociale indsatser f.eks. ugentlige aktiviteter eller aktiviteter, der på sigt bliver kontinuerlige, prioriteres højere end enkeltstående arrangementer.

  • Ansøgers arbejde for at inkludere borgere, som endnu ikke er medlem af en forening eller organisation, i foreningens eller organisationens aktiviteter.

  • Det vægtes positivt, hvis flere foreninger og/eller organisationer går sammen om en indsats eller aktivitet i henhold til puljens formål. Dette kan f.eks. være udflugter, foredrag eller lign.

  • Har ansøger mere end tre gange det ansøgte beløb i likvid formue og kan der ikke redegøres for, hvad disse midler eventuelt er hensat til, kan dette medvirke til, at ansøgningen afvises.

Der kan gives indtil 100.000 kr. årligt til flerårige projekter til særlige indsatsområder, hvor der er indgået samarbejde mellem frivillige sociale organisationer og velfærdsinstitutioner i kommunen. Det kunne være unges trivsel, demens eller andet. Det kræver en samarbejdsaftale mellem den frivillige sociale forening og en velfærdsinstitutionen. Det politiske udvalg kan tilkendegive fokus for indsatsområdet inden ansøgningsfristen åbnes.

Det forventes, at udvalget indstiller et indsatsområde for tildelingsåret 2026

Tilsagn om støtte fra hovedpuljen er som udgangspunkt for 1 år ad gangen. Det er dog også muligt at søge om et 2-årigt tilskud.

Dette mulighed henvender sig til ansøgere, der har behov for at sikre en kontinuitet og forudsigelighed i den økonomiske støtte.

For at komme i betragtning til dette, skal ansøger i en årrække have haft en solid organisering, og ansøger skal kunne dokumentere, at indsatser og aktiviteter har haft god effekt for én eller flere af målgrupperne jf. formålet med puljen.

Tildeles ansøger ikke 2-årigt tilskud, behandles ansøgningen automatisk til et 1-årigt tilskud.

2-årigt tilskud er betinget af, at den overordnede ramme for støtte til frivilligt socialt arbejde ikke reduceres væsentligt.

Særligt for ansøgere til flerårige tilskud

Ansøgere skal vedlægge et budget for begge år, og modtagere af 2-årigt tilskud skal indsende regnskab og redegørelse for det forgange år, inden midler for det kommende år udbetales. Det er først muligt at søge om et flerårigt tilskud igen, når den 2-årige periode er ophørt.

Der afsættes 50.000 kr. pr. kalenderår fra den samlede pulje til en såkaldt ’straks-pulje’.

Formålet med denne pulje er at støtte nyopståede initiativer og behov, som opstår uden for ansøgningsmuligheden til hovedpuljen.

Straks-puljen kan løbende søges hen over kalenderåret, og der kan maksimalt søges om 5.000 kr. pr. ansøger.

Ansøgningerne behandles administrativt ud fra de politisk vedtagne kriterier, og der kan forventes svar senest 6 uger efter, at ansøgningen er modtaget. Det politiske udvalg orienteres løbende om tildelingerne.

Ansøger skal indsende en kort redegørelse til Assens Kommune for, hvordan midlerne er brugt.

Uddeles alle midlerne fra straks-puljen ikke, overføres midlerne til det kommende års hovedpulje.

Det er muligt at søge straks-puljen fra 1. januar 2025.

  • Skriftlig tilbagemelding Tilskudsmodtager skal senest den 1. april i året efter tilskudsåret indsende et revideret regnskab samt en redegørelse for brug af midler. Ansøger bedes anvende samme regnskabsskema, som ved ansøgningen samt skrive en kort prosatekst om, hvordan midlerne er blevet brugt. Herunder hvilken effekt indsatsen har haft i forhold til puljens formål. Billeder kan supplere afrapporteringen.

Tilbagemeldingen indsendes ved at udfylde en elektronisk formular som du finder her: https://www.nemform.dk/420/nf1005 . Det er muligt at vedhæfte bilag.

  • Ændres målgruppens behov, er der mulighed for at ansøge om at omdisponere de tildelte midler. Dette gøres ved at sende en redegørelse samt nyt budget til aktivmedb@assens.dk Henvendelsen skal ske inden aktiviteten, eller indsatsen har fundet sted.

  • Benytter ansøger ikke (hele eller dele af) de tildelte midler til de aktiviteter, der jf. tildelingsbrevet er bevilliget midler til, skal midlerne tilbagebetales. F.eks. i forbindelse med aflyste aktiviteter, eller hvis deltagerantallet har været mindre end forventet på en udflugt.

  • Eventuelt tilbagebetalte midler vil indgå i næstkommende tildelingsrunde.

Brug for hjælp?

Har du brug for hjælp til login på tilskudsportalen, spørgsmål til din ansøgning eller vedrørende brug af midler, bedes du kontakte Assens Kommune aktivmedb@assens.dk eller 64 74 63 17.

Husk at angive foreningens navn og CVR-nummer.

Bemærk: Grundet efterårsferie vil der være begrænset hjælp i uge 42. 

Charlotte Wiwel

Udviklingskonsulent

Organisation og Strategi - HR

+4564746317

Få seneste nyt

Assens Kommune
Rådhus Allé 5
5610 Assens

CVR: 29189692

Telefon: 64 74 74 74

Nyttige links