Skip til hoved indholdet Kontakt Kontakt

IGU - Integrationsgrunduddannelsen

Ansæt og opkvalificér flygtninge i virksomheden.

IntegrationsGrundUddannelsen (IGU) er en mulighed for at ansætte og opkvalificere flygtninge (og familiesammenførte) i virksomheder.

Formålet med IGU forløb er gennem praktisk erfaring, sproglig og faglig opkvalificering (fx via AMU-kurser) at give IGU-eleverne så mange kvalifikationer og kompetencer, at de kan gennemføre en erhvervsuddannelse eller blive ansat på almindelige vilkår.

IGU-forløb kan iværksættes for flygtninge og familiesammenførte, der ved starttidspunktet er fyldt 18 år, er under 50 år og har haft folkeregister adresse i Danmark i op til 20 år.

Hvordan foregår en IGU?

Forløbet varer 24 måneder, hvoraf de 23 uger - i samarbejde med virksomheden - tilrettelægges som skoleundervisning på fuld tid. Praktikdelen skal udgøre mindst 25 timer pr. uge i gennemsnit. I praktikdelen af forløbet aflønnes IGU-elever som udgangspunkt efter de lønsatser, der gælder for EGU-elever, alternativt efter elev-satserne for 1. og 2. år på uddannelsesområdets overenskomst.

Bonus til virksomheden

Når IGU-eleven har været ansat i seks måneder, kan private virksomheder ansøge om en bonus hos Styrelsen for International Rekruttering og Integration. Efter henholdsvis 12 og 24 måneders ansættelse, kan der søges om yderligere bonus. Læs mere om bonus her (link)

Udlændinge- og Integrationsministeriet

Integrationsgrunduddannelsen (igu) er et 2-årigt forløb, der omfatter ansættelse i en lønnet praktikstilling på en virksomhed og skoleundervisning med uddannelsesgodtgørelse.

Ansættelsen er midlertidig og udgør en trædesten til det ordinære arbejdsmarked.

Ordningen bygger på de eksisterende overenskomster og satserne for erhvervsgrunduddannelsen under forberedende grunduddannelse.

Hvis du vil undersøge dine muligheder for at tage en igu, kan du læse mere om ordningen eller se en film om ordningen på Udlændinge- og Integrationsministeriets hjemmeside.

Skrevet af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering

Uddannelse, Job og Integration

Rådhus Allé 5/Skovvej 2b

5610 Assens

Ring til os

Uddannelse, Job og Integration varetager opgaver med aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere, unge under 30 år uden kompetencegivende uddannelse samt borgere omfattet af Integrations loven, der skal have tilbudt et integrationsprogram. Vi arbejder ligeledes med Virksomhedsrettet indsats, Revalidering, Efterværn, Repatriering samt Sagsbehandling for borgere uden ydelse.

Leder af Uddannelse, Job og Integration: Araz Khan

Spørgsmål vedr. ydelse henvises til Ydelsesteam (Team Ydelse eller Team Fleksløn og Ledighedsydelse).
Virksomheder bedes henvende sig til Virksomhedsservice på telefon 6474 7000
Se også telefonpolitik og aflysning af tider (link)

Ris & ros til hjemmesiden

Få seneste nyt

Assens Kommune
Rådhus Allé 5
5610 Assens

CVR: 29189692

Telefon: 64 74 74 74

Nyttige links