Skip til hoved indholdet Kontakt Kontakt

Fastholdelse - få hjælp ved medarbejderes sygdom og handicap

Vi kan hjælpe din virksomhed med at beholde medarbejdere, der er syge eller i fare for at blive syge. Vi tilbyder også støtte til at forhindre lange sygemeldinger.

Vi kan fx tilbyde:

Hvis en medarbejder får øget fravær på grund af en kronisk eller langvarig sygdom, kan en § 56-aftale være en løsning. Aftalen giver mulighed for sygedagpengerefusion til virksomheden fra medarbejderens første fraværsdag.

Hvornår kan du bruge en §56-aftale?

  • Hvis medarbejderen har øget risiko for fravær på grund af sygdom.
  • Hvis der forventes mindst 10 fraværsdage om året.
  • Ved planlagt behandling eller indlæggelse, som var kendt ved ansættelsen.
  • Hvis du allerede har udbetalt sygedagpenge eller løn i 21 dage for samme lidelse inden for de sidste 12 måneder.

Økonomi

En § 56-aftale kan være en god løsning, hvis du vil fastholde en medarbejder uden at sygdomsfraværet belaster din virksomhed økonomisk.

Hvis du vil vide mere om økonomien i en § 56-aftale, kan du bestille tid til en samtale med en medarbejder fra ydelsesafdelingen (Link til Bestil Tid).

Sådan gør I:

  1. Udfyld blanket DP 211 sammen med medarbejderen.
  2. Send den til kommunen.
  3. Kommunen vurderer og godkender aftalen (de kan indhente en lægeerklæring, hvis det er nødvendigt).

Aftale mellem arbejdsgiver og lønmodtager om refusion af løn eller dagpenge under sygdom (DP 211)

Det får du brug for til at lave aftalen:

  1. Oplysninger om lønmodtagers arbejds- og helbredsforhold
  2. Du skal vedhæfte kopi af indlæggelsesseddel eller skrivelser fra sygehus/behandlingsinstitution ved ansøgning om midlertidig aftale
Lav aftale mellem arbejdsgiver og lønmodtager om refusion af løn eller dagpenge under sygdom (DP 211)

Din medarbejder kan få hjælpemidler, hvis det er nødvendigt for at udføre sit arbejde. Hjælpemidlerne skal kompensere for et handicap eller en funktionsnedsættelse.

Eksempler på hjælpemidler:

  • Specialstol eller tastatur
  • Høreteknisk udstyr
  • Arbejdsredskaber tilpasset medarbejderens behov

Sådan får du mere at vide

Du kan:

Læse mere på www.star.dk (Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering)

Kontakte Virksomhedsservice på 6474 7000 – vi hjælper dig og din medarbejder med at finde den rette løsning.

Virksomhedsservice

Rådhus Allé 5

5610 Assens

Virksomhedsservice hjælper din virksomhed med rekruttering, opkvalificering og arbejdsfastholdelse.

OBS: For kontakt vedr. sygedagpenge og sygedagpengerefusion bedes du bestille en tid til at blive ringet op af en medarbejder fra sygedagpenge.

Bestil tid

Leder af Virksomhedsservice: Nadja Borgen Sylvest Pedersen

Kommunen kan give mentorstøtte til borgere, der har brug for hjælp til at få eller beholde et job

En mentor kan støtte medarbejderen:

  • På arbejdspladsen
  • I et beskæftigelsestilbud eller uddannelse
  • Med at overkomme personlige eller praktiske barrierer

Mentorens opgaver tilpasses den enkeltes behov.

Hvem vurderer behovet?

Jobcentret vurderer, om der kan gives mentorstøtte.

Læs mere og søg støtte

Du kan læse mere om mentorordningen på www.star.dk. Kontakt Virksomhedsservice på 6474 7000 for at høre om mulighederne for din nuværende eller kommende medarbejder.

Selvbetjening

Her på siden kan du:

  • Ansøge om tilskud til mentorfunktion (blanket AB 401)
  • Anmode om udbetaling af tilskud (blanket AB 405)

Ansøgning om af tilskud til mentorfunktion (AB 401)

Det får du brug for til din ansøgning:

  1. Evt. uddybende information om mentorfunktion
  2. Hvis der er bevilget uddannelse for mentoren, skal der vedlægges dokumentation for køb af uddannelse
Ansøg om af tilskud til mentorfunktion (AB 401)

Anmodning om udbetaling af tilskud til mentorfunktion (AB 405)

Det får du brug for til din anmodning:

  1. Hvis der er bevilget uddannelse for mentoren, skal der vedlægges dokumentation for køb af uddannelse. Redegørelse for mentorfunktions forløb kan uddybes og suppleres med bilag.
Anmod om udbetaling af tilskud til mentorfunktion (AB 405)

Virksomhedsservice

Rådhus Allé 5

5610 Assens

Virksomhedsservice hjælper din virksomhed med rekruttering, opkvalificering og arbejdsfastholdelse.

OBS: For kontakt vedr. sygedagpenge og sygedagpengerefusion bedes du bestille en tid til at blive ringet op af en medarbejder fra sygedagpenge.

Bestil tid

Leder af Virksomhedsservice: Nadja Borgen Sylvest Pedersen

Hvis din medarbejder har en varig og betydelig fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, kan Jobcentret give tilskud til personlig assistance.

Hvis din medarbejder har en varig og betydelig fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, kan kommunen give tilskud til personlig assistance. En personlig assistent kan hjælpe med opgaver, som medarbejderen ikke selv kan udføre – fx på grund af nedsat syn, hørelse eller bevægelighed.

Hvem kan få støtte?

  • Lønmodtagere, ledige og selvstændige.
  • Der kan gives tilskud til op til 20 timer om ugen, hvis medarbejderen arbejder fuld tid (37 timer)
  • Det er vigtigt, at jobbet stadig har et selvstændigt indhold, selvom der gives støtte.

Læs mere og søg støtte

  • Læs mere om ordningen på https://star.dk
  • Kontakt Virksomhedsservice i Assens Kommune for at høre om mulighederne for din nuværende eller kommende medarbejder

Selvbetjening

Her på siden kan du:

  • Anmode om udbetaling af tilskud til personlig assistance

Hvad skal du bruge, og hvordan gør du?

Det skal du bruge:

  • Kopi af lønsedler

Sådan gør du:

  1. Log ind og udfyld oplysninger om virksomheden og den medarbejder, der får hjælp.
  2. Angiv den periode, du søger tilskud for.
  3. Oplys antal timer og timesats for refusion.
  4. Vedhæft kopi af assistentens lønsedler.
  5. Underskriv digitalt og send anmodningen til Jobcenter Assens.

Start her:

Anmod om udbetaling af tilskud til personlig assistance

Virksomhedsservice

Rådhus Allé 5

5610 Assens

Virksomhedsservice hjælper din virksomhed med rekruttering, opkvalificering og arbejdsfastholdelse.

OBS: For kontakt vedr. sygedagpenge og sygedagpengerefusion bedes du bestille en tid til at blive ringet op af en medarbejder fra sygedagpenge.

Bestil tid

Leder af Virksomhedsservice: Nadja Borgen Sylvest Pedersen

Refusion af sygedagpenge

Det får du brug for:

  1. Rettigheder til at anvende NemRefusion (Kontakt din NemLogin administrator i virksomheden, hvis du er i tvivl om dine rettigheder)
  2. CPR-nummer på den sygemeldte medarbejder
  3. Information om ansættelses- og lønforhold for den sygemeldte medarbejder

Sådan gør du:

  1. Log på og vælg rolle (arbejdsgiver, selvstændig eller a-kasse)
  2. Vælg [Sygdom] i venstremenuen
  3. Udfyld de relevante oplysninger om den sygemeldte (CPR-nummer, ansættelses- og lønforhold mv.)
  4. Anmod evt. om refusion
  5. Underskriv digitalt, hvorved indberetningen sendes til kommunen
Refusion af sygedagpenge via NemRefusion

Vi tilbyder også:

  • Undervisning og vejledning: Tilbud om kurser og rådgivning for at styrke medarbejderens kompetencer.
  • Rådgivning, vejledning og støtte i henhold til Lov om Aktiv Beskæftigelsesindsats.

Tilbud for at undgå lange sygemeldinger:

  • Fast Track: Hurtig støtte ved sygefravær, der forventes at vare over 8 uger. Dette gælder både for arbejdsgiver og medarbejder.
  • Delvis sygemelding: Bruges, når en medarbejder kun kan arbejde deltid på grund af sygdom eller behandling.
  • Fastholdelsesfleksjob: Mulighed for at beholde medarbejdere med varig nedsat arbejdsevne. Arbejdstid og opgaver tilpasses, og virksomheden betaler kun for den reelle arbejdsindsats.

Målet med tilbuddene er at forebygge sygemeldinger og støtte både medarbejder og virksomhed.

Kontakt os:

Hvis du vil høre mere eller ønsker at benytte nogle af disse tilbud, er du velkommen til at kontakte Virksomhedsservice på 6474 7000.

Vi hjælper dig videre til en medarbejder i Arbejdsfastholdelse eller en handicapkonsulent, alt efter hvad din nuværende eller kommende medarbejder har brug for.

Hjælp til anmeldelse af sygefravær

Er du arbejdsgiver eller selvstændig og har brug for hjælp til at anmelde sygefravær på ​https://www.virk.dk​, kan du kontakte NemRefusion:

📞 Telefon: 44 60 72 13
📧 E-mail: ​support@nemrefusion.dk


Ris & ros til hjemmesiden

Få seneste nyt

Assens Kommune
Rådhus Allé 5
5610 Assens

CVR: 29189692

Telefon: 64 74 74 74

Nyttige links