Hjem Borger Bolig og byggeri For lejere og udlejere Depositum og Boligindskud Enkeltydelse til depositum ved privat udlejer

Enkeltydelse til depositum ved privat udlejer

Ønsker du at leje en lejlighed ved en privat udlejer, kan du søge en enkeltydelse til betaling af depositum.

Vær opmærksom på, at du skal ansøge i den kommune hvor boligen ligger.

Hvis du modtager kontanthjælp, sygedagpenge, løn, SU eller modtager førtidspension tilkendt efter 01.01.2003 skal du ansøge om en enkeltydelse til depositum ved private udlejere.

Hvis du er folkepensionist eller førtidspensionist og tilkendt førtidspension før 01.01.2003, skal du ansøge om personligt tillæg.

Før du søger om økonomisk

• Skal du undersøge muligheden for at leje en almennyttig bolig, idet der ikke kan bevilliges økonomisk hjælp, hvis der er passende ledige almennyttige boliger.

• Du skal undersøge andre lånemuligheder.

Økonomisk hjælp til depositum

Det er vigtigt at du ikke:

• underskriver lejekontrakten

• har du underskrevet lejekontrakten, kan du få afslag på din ansøgning, fordi du har påtaget dig udgiften

For hurtigere sagsbehandling, kan du sammen med din ansøgning indsende dokumentation på:

• Boligtilbud/lejekontrakt.

• Bank kontooversigt, hvor navn og konto nummer skal fremgå af dine udskrifter.

• Kontoudskrifter for de sidste 3 måneder på alle dine konti, hvor dit navn og konto nummer skal fremgå af udskrifterne.

• Nuværende lejekontrakt.

• Dokumentation på alle dine faste og nødvendige udgifter, hvor periode og specifikation skal fremgå.

• Dokumentation på for eksempel, værdi af hus, bil, båd, kapital pension med videre.

• Dokumentation på begrundelse for flytning. For eksempel opsigelse fra udlejer, fogedretten, eller dokumentation på at din bolig er for dyr at bo i.

• Dokumentation skal indsendes for alle husstandsmedlemmer, som er over 18 år. Det betyder at hver person der er fyldt 18 år, og som flytter ind i ansøgte bolig, som udgangspunkt skal indgive en ansøgning.

• Du skal indsende din dokumentation som en PDF fil eller som papirpost. Billeder og Excel ark kan ikke bruges som dokumentation.

Ansøgning om enkeltydelse

Det får du brug for til din ansøgning:

1. Dokumentation i form af prisoverslag, tilbud, regning eller lignende
  2. Dokumentation for indestående på samtlige konti i pengeinstitut med posteringer for de seneste tre måneder
  3. Dokumentation af faste indtægter
  4. Dokumentation af faste udgifter
  5. Hvis du søger om enkeltydelse til depositum til bolig, skal du vedhæfte en lejekontrakt (den må ikke være underskrevet)
  6. Hvis du søger om hjælp til tandbehandling, har vi brug for et samtykke fra dig, så vi kan kontakte din tandlæge/tandtekniker. Du kan udfylde denne digitale samtykkeerklæring:
    Samtykkeerklæring - indhentning af helbredsoplysninger fra tandlæge

Sådan gør du:

1. Log på og klik på ”Send ansøgning”
  2. Klik på ”Søg om enkeltydelse”