Skip til hoved indholdet
    Hjem Borger Børn og unge Dagtilbud 0-6 år Kvalitet i dagtilbud Styrelsesvedtægt for kommunale dagtilbud i Assens Kommune

Styrelsesvedtægt for kommunale dagtilbud i Assens Kommune

Formål

I Assens Kommune etableres forældrebestyrelser for kommunens dagtilbud for at sikre, at forældre
i samarbejde med områdeledere og medarbejdere har indflydelse på de overordnede principper for
de enkelte dagtilbud.

Det er forældrebestyrelsens opgave i samarbejde med områdelederen at sikre optimal udnyttelse af
de muligheder, der vil fremme børns trivsel, udvikling, læring og dannelse gennem fleksibel anvendelse af de afsatte ressourcer.

Styrelsesvedtægten fastlægger rammerne for forældrebestyrelsesarbejde i dagtilbud (Dagtilbudslovens § 16, stk. 1.). Vedtægten er gældende for forældrebestyrelser i områdeinstitutioner, herunder
dagplejen men ikke for fællesbestyrelser i landsbyordninger, da de er underlagt styrelsesvedtægten
for skolebestyrelser.

I vedtægten ligges det til grund, at dagtilbud i Assens Kommune består af en områdeinstitution
med flere børnehuse samt dagplejen, der samlet ledes af en områdeleder.

Kapitel 1

§ 1. Byrådet

Dagtilbud skal fremme børns trivsel, læring, udvikling og dannelse gennem trygge og pædagogiske
læringsmiljøer, hvor legen er grundlæggende, og hvor der tages udgangspunkt i et børneperspektiv
(Dagtilbudsloven § 7, stk. 1).

Byrådet fastsætter og offentliggør kommunens rammer for dagtilbud, herunder eventuelle prioriterede indsatser. For at skabe sammenhæng i børns liv og som led i fastsættelse af rammerne skal

Byrådet endvidere fastsætte retningslinjer om:

  • Samarbejdet mellem dagtilbud, skole og SFO
  • Samarbejdet mellem dagtilbud og andre relevante aktører, herunder sundhedsplejen og PPR
  • Videregivelse af relevante oplysninger ved børns overgange fra sundhedsplejen til dagtilbud og fra dagtilbud til skole og SFO
  • Kommunale politikker og retningslinjer
  • Oprettelse/nedlæggelse af dagtilbud
  • Normering, åbningstid og forældrebetaling
  • Budgettildeling
  • Tilsyn

(Dagtilbudsloven § 3 a, stk. 2, 3, § 5, stk. 2)

Kapitel 2

§ 2. Bestyrelsens sammensætning

Der skal vælges en bestyrelse til dagtilbuddene i hvert område, hvor forældre fra hhv. børnehuse og
dagplejen har ret til at være repræsenteret med mindst én forælder (Dagtilbudsloven § 14, stk. 2).

Bestyrelsen består af syv repræsentanter valgt af og blandt forældre til børn i børnehusene og i
dagplejen. Yderligere består forældrebestyrelsen af to repræsentanter valgt af og blandt fastansatte
medarbejdere fra børnehusene og dagplejen.

Bestyrelsen skal repræsentere børn fra dagpleje, vuggestue og børnehave.

Alle repræsentanter af bestyrelsen har stemmeret.

Ud over bestyrelsens medlemmer vælges to suppleanter for forældrerepræsentanterne og to suppleanter for medarbejderrepræsentanterne. En suppleant indtræder i bestyrelsen, når et bestyrelsesmedlem udtræder heraf som følge af, at tilknytningsforholdet til institutionen eller dagplejen
ophører eller på grund af sygdom, orlov m.m.

Områdelederen er sekretær for bestyrelsen og har ikke stemmeret.

§ 3. Bestyrelsens opgaver og kompetencer

Bestyrelserne for de enkelte områdeinstitutioner fastsætter principper for dagtilbuddets pædagogiske arbejde, for samarbejdet mellem dagtilbud og hjem samt for anvendelsen af budgetrammen for
dagtilbuddet inden for de rammer og eventuelle prioriterede indsatser, som Byrådet har fastsat.

Endvidere har bestyrelsen minimumskompetence på følgende områder:

  • Inddragelse i udarbejdelse og evaluering af samt opfølgning på den pædagogiske læreplan.
  • Inddragelse i dagtilbuddets arbejde med at skabe gode overgange fra hjem til dagtilbud, mellem dagtilbud og fra dagtilbud til skole og fritidstilbud.
  • Sikring af, at der som minimum hvert andet år træffes beslutning om, hvorvidt det enkelte børnehus ønsker at fravælge frokostordning på baggrund af de kommunale retningslinjer.
  • Mulighed for at fremsætte forslag om åbningstid inden for de godkendte rammer. Dog kan åbningstiden ikke ændres, såfremt blot én forælder kræver den overholdt.
  • Mulighed for at bidrage med input til, hvorledes lokalsamfundets ressourcer og muligheder kan bidrage i etableringen af de pædagogiske læringsmiljøer for børn.
  • Indstillingsret og ret til deltagelse ved ansættelse af områdeleder.
  • Indstillingsret til områdeleder ved ansættelse af personale i dagtilbuddet.

(Dagtilbudsloven § 15)

Dagtilbud i Assens kommune udarbejder en kvalitetsaftale som en del af det lovpligtige tilsyn (Dagtilbudsloven § 5). Kvalitetsaftalen udarbejdes hvert andet år i lige år med inddragelse og godkendelse af bestyrelsen.

Bestyrelsen træffer beslutninger om principper for anvendelse af den af kommunen udmeldte årlige budgetramme og godkender det udarbejdede budget. Budget tildeles i følgende tre kategorier:

  • Beløb pr. barn
  • Ledelse
  • Faste/øvrige udgifter

Der kan overføres budgetmidler i henhold til den indgåede decentraliseringsaftale mellem dagtilbuddet og Byrådet.

Kapitel 3

§ 4. Valg af forældrerepræsentanter

Der afholdes valg til bestyrelsen en gang årligt i 3. kvartal.

Forældrerepræsentanterne i bestyrelsen og suppleanter for disse vælges på et fælles forældremøde
for hele dagtilbuddet, som afholdes inden udgangen af 3. kvartal.

Valget indkaldes med tre ugers varsel af den siddende bestyrelsesformand.
I lige år vælges tre forældrerepræsentanter og i ulige år vælges fire forældrerepræsentanter.

Forældre fra hver enhed i områdeinstitutionen – dvs. de enkelte børnehuse og dagplejen, ret til at
være repræsenteret i bestyrelsen med mindst én forælder. Det betyder, at hvis blot én forælder fra
en enhed stiller op som forældrerepræsentant ved valget, er denne selvskrevet i bestyrelsen – uanset antal af stemmer. (Dagtilbudsloven § 14, stk. 2).

Det er ikke muligt for Byrådet at bestemme, at alle enheder i områdeinstitutionen er repræsenteret
med en forælder. Dog er det Byrådets anbefaling, at man i de enkelte områdeinstitutioner forsøger
at opnå repræsentation af mindst én forælder fra hver enhed.

Det er således hensigten, at to af de syv forældrerepræsentanter vælges blandt forældre med børn i
dagplejen. Den ene af disse to forældre fra dagplejen vælges i lige år og den anden i ulige år. Hvis
det ikke er muligt at vælge to forældrerepræsentanter blandt forældre med børn i dagplejen, skal
bestyrelsen sikre, at dagplejens interesser varetages i bestyrelsens arbejde.

Ligeledes er der hensigten, at fem af de syv forældrerepræsentanter vælges blandt forældre med
børn i børnehusene. To af disse fem forældre fra børnehusene vælges i lige år og tre forældre i ulige
år.

Hvis det ikke er muligt at vælge fem forældrerepræsentanter blandt forældre med børn i børnehusene, skal bestyrelsen sikre, at børnehusenes interesser varetages i bestyrelsens arbejde.

Valgperioden påbegyndes senest d. 1. oktober og løber i to år til nyvalg har fundet sted.

Der skal yderligere vælges to suppleanter for forældrerepræsentanterne, som vælges for et år af
gangen og indtræder i bestyrelsen i forhold til antallet af stemmer. Her er det hensigten at vælge en
suppleant blandt forældre fra hhv. dagplejen og børnehusene.

Forældre kan opstilles til bestyrelsen, selv om de ikke er til stede, hvis de skriftligt tilkendegiver
inden valget, at de vil modtage valg.

§ 5. Valg af medarbejderrepræsentanter

Medarbejderrepræsentanterne i bestyrelsen og suppleanter for disse vælges på et personalemøde
for alle fastansatte medarbejdere i områdeinstitutionen. Personalemødet afholdes inden udgangen
af 3. kvartal, dog skal medarbejderrepræsentanterne være valgt inden det fælles forældremøde,
hvor forældrerepræsentanterne vælges.

Der skal vælges tre medarbejderrepræsentanter. Det er hensigten, at den ene af de to medarbejdere
vælges blandt medarbejdere i dagplejen og de to andre blandt medarbejdere i børnehusene. Hvis
dette ikke er muligt, er det vigtigt, at medarbejderrepræsentanterne varetager repræsentationen af
såvel dagplejere som medarbejdere i de enkelte børnehuse.

Der vælges én medarbejderrepræsentant i lige år og to medarbejderrepræsentanter i ulige år.

Der skal yderligere vælges to suppleanter, som vælges for et år af gangen og indtræder i bestyrelsen
i forhold til antallet af stemmer.

Valgperioden påbegyndes samtidig med de nyvalgte forældrerepræsentanters valgperiode.

§ 6. Valgbarhed og valgret

Forældre til børn indskrevet i områdeinstitutionen er valgbare og har valgret til forældrerepræsentanter i bestyrelsen. Ved forældre forstås de personer, der på valgets tidspunkt har forældremyndighed over børn, der er indskrevet i dagtilbuddet. Personer, der har den faktiske omsorg for barnet kan tillægges valgret og valgbarhed som forældre. Det kræver administrationens godkendelse.

Ved afstemning kan hver fremmødt forælder med valgret afgive én stemme.

Valg til bestyrelsen sker ved simpelt stemmeflertal, dvs. valgt er den/de forældre med flest stemmer. I tilfælde af stemmelighed, hvorved der ikke kan træffes afgørelse om, hvem der er valgt til
bestyrelsen, finder der omvalg sted mellem de kandidater, der har fået lige mange stemmer.

Er der fortsat stemmelighed afgøres valget ved lodtrækning.

Medarbejdere i institutionen er ikke valgbare som forældrerepræsentanter.

Fastansatte medarbejdere i institutionen er valgbare og har valgret vedrørende medarbejderrepræsentanter i bestyrelsen.

Repræsentanter fra ledelsesteamet er ikke valgbare til bestyrelsen.

Kapitel 4

§ 7. Konstituering

Bestyrelsen vælger selv formand og næstformand af og blandt forældrerepræsentanterne i bestyrelsen.
Områdelederen indkalder til det konstituerende møde, som skal finde sted inden 14 dage efter valget af forældrerepræsentanterne til bestyrelsen.

Kapitel 5

§ 8. Udtrædelse

Et forældrevalgt bestyrelsesmedlem udtræder af bestyrelsen, når medlemmets barn ophører i dagtilbuddet, hvorefter suppleanten indtræder.

Såfremt et medlem ønsker at udtræde, mens barnet går i dagtilbuddet, meddeles det skriftligt til
formanden for bestyrelsen.

En medarbejderrepræsentant udtræder af bestyrelsen med øjeblikkelig virkning fra det tidspunkt,
hvor den pågældende har afleveret sin opsigelse til kommunen eller har modtaget sin opsigelse fra
kommunen.

Suppleanten indtræder herefter i bestyrelsen.

Såfremt flere end tre forældrerepræsentanter er udtrådt af bestyrelsen, og der ikke er nogen valgte
suppleanter, der kan indtræde i stedet, indkaldes snarest til forældremøde med henblik på nyvalg
som beskrevet i § 4.

Kapitel 6

§ 9. Mødevirksomhed

Der afholdes minimum fire bestyrelsesmøder om året.

Formanden indkalder ved udsendelse af dagsorden til møde med mindst 8 dages varsel.
Formanden kan herudover indkalde til møder efter behov.

Områdelederen udarbejder forslag til dagsorden, herunder tid og sted, i samarbejde med formanden.

En tredjedel af bestyrelsens medlemmer kan med angivelse af punkter til dagsorden begære møde
afholdt.

Bestyrelsens møder afholdes for lukkede døre.

Bestyrelsen kan indbyde andre til at deltage i møderne med henblik på belysning af konkrete punkter på dagsordenen.

Bestyrelsen udøver sin virksomhed i møder, hvilket betyder, at der kun kan træffes beslutninger på
bestyrelsens møder. Et enkelt bestyrelsesmedlem eller flere bestyrelsesmedlemmer kan således
ikke træffe beslutninger på bestyrelsens vegne uden for bestyrelsens møder.

Bestyrelsesmedlemmer er omfattet af tavshedspligt og underskriver tavshedserklæring ved første
møde efter nyvalg.

§ 10. Beslutningsdygtighed

Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af medlemmerne er til stede.

Medlemmerne kan kun deltage i bestyrelsens afstemninger, når de er personligt til stede.

Alle beslutninger træffes ved simpelt stemmeflertal.

Ved stemmelighed er formandens stemme udslagsgivende.

Beslutninger, der alene vedrører dagplejen, træffes af forældrerepræsentanter fra dagplejen, og
tilsvarende træffes beslutninger vedrørende børnehusene af forældrerepræsentanter fra børnehusene – i det omfang, det er muligt ift. repræsentationen af forældre fra hhv. dagplejen og børnehusene (Dagtilbudslovens § 14, stk. 4).

Ethvert medlem kan få sit afvigende synspunkt ført til referat.

Lederen kan få ført til referat, såfremt han/hun er uenig.

§ 11. Referat

Der skrives referat over bestyrelsens beslutninger på møderne.

I referatet anføres, hvilke personer, der har været til stede ved mødet.

Referatet skal godkendes af de deltagende bestyrelsesmedlemmer.

Områdelederen fungerer som sekretær for bestyrelsen og sikrer, at referatet offentliggøres efter
godkendelsen.

Kapitel 7

§ 12. Områdelederen

Områdelederen sørger for kommunikationen mellem bestyrelsen og kommunen.

Områdelederen har:

  • Den pædagogiske, administrative og personalemæssige ledelse af dagtilbuddet, herunder kompetencen til ansættelse og afskedigelse af medarbejderne.
  • Ansvaret for udarbejdelse af forslag til bestyrelsen vedrørende principper for dagtilbuddets virksomhed.
  • Ansvaret for udarbejdelse af forslag til kvalitetsaftale, herunder forslag til budget for dagtilbuddet samt medinddragelse af bestyrelsen i disse to forslag.
  • Ansvaret for medinddragelse af bestyrelsen i udarbejdelse, evaluering af og opfølgning på den pædagogiske læreplan samt ansvaret for offentliggørelsen af denne.
  • Ansvaret for medinddragelse af bestyrelsen i dagtilbuddets arbejde med at skabe gode overgange fra hjem til dagtilbud, mellem dagtilbud og fra dagtilbud til skole og SFO.
  • Ansvaret for alle konkrete afgørelser, der vedrører det enkelte barn i dagtilbuddet.
  • Ansvaret over for Byrådet for at sikre, at de trufne beslutninger er i overensstemmelse med mål og rammer, herunder decentraliseringsaftaler.
  • Ansvaret over for bestyrelsen for at sikre, at de trufne beslutninger er i overensstemmelse med de principper, bestyrelsen har lagt for dagtilbuddets virksomhed.
  • Forpligtigelsen til at give MED-udvalget alle ønskede oplysninger om institutionens og dagplejens virksomhed, som hører under MED-udvalgets arbejdsområde.


Ved områdelederens fravær tiltræder stedfortræderen.

Kapitel 8

§ 13. Ikrafttrædelses- og ændringsbestemmelser

Denne vedtægt træder i kraft d. 1. januar 2019 og erstatter tidligere vedtægt.

Vedtægten af d. 18.09.07 er redigeret i 2008 og igen i 2011 i forbindelse med etablering af områdeledelse med ikrafttrædelse fra 25. august 2011.

Vedtægten er revideret yderligere i november 2018 i forbindelse med sammenlægning af dagplejen
og områdeinstitutionerne.

Ændring af vedtægten kan kun foretages af kommunen efter forudgående indhentet udtalelse hos
forældrebestyrelserne. Kommunen kan ændre styrelsesvedtægten med 3 måneders varsel. Ændring
med kortere varsel kan ske, hvis forældrebestyrelserne og kommunen er enige herom.

Forældrebestyrelserne kan indgive ændringsforslag.

Dagtilbud og Skole

Rådhus Allé 5

5610 Assens

Ring til os

Få seneste nyt

Assens Kommune
Rådhus Allé 5
5610 Assens

CVR: 29189692

Telefon: 64 74 74 74

Telefontider

Lukkedage

Nyttige links