Skip til hoved indholdet
    Hjem Borger Børn og unge Dagtilbud 0-6 år Kvalitet i dagtilbud Ramme for tilsyn med dagtilbud i Assens Kommune

Ramme for tilsyn med dagtilbud i Assens Kommune

Forord

Ændringen af Dagtilbudsloven pr.1.1.2022 stiller skærpede krav til det lovpligtige tilsyn på dagtilbudsområdet.

Assens kommune har tradition for at gennemføre et grundigt og systematisk tilsyn med såvel kommunale som private dagtilbud.

Tilsynet er designet dels på baggrund af rammerne fra Dagtilbudsloven, og dels den kommunale praksis med ledelse af og samarbejde med dagtilbudsområdet. Den nuværende tilsynsramme indeholder både et kontrol- og et udviklingsperspektiv.

I de nye skærpede krav for tilsyn er der fortsat fokus på understøttelse af den løbende udvikling af pædagogisk praksis samt en styrkelse af den kommunale myndighedsudøvelse i form af kontrol med, at dagtilbuddene efterlever de gældende lovkrav.

Den løbende udvikling af pædagogisk praksis skal ske med udgangspunkt i det fælles pædagogiske grundlag og med et særligt fokus på det pædagogiske personales interaktion med børnene. Denne praksis skal observeres og vurderes i sammenhæng med formålsbestemmelsen
for dagtilbud.

I det følgende beskrives de nye rammer for tilsyn med både kommunale og private dagtilbud i Assens Kommune.

Rammen for tilsyn offentliggøres på Assens Kommunes hjemmeside

Det lovmæssige krav til tilsyn

Styrkede krav til kommunalt tilsyn med dagtilbud m.v. er beskrevet i Lov om ændring af Dagtilbudsloven §§ 5, 5 a og 5 b af 28.12.2021.

Det lovpligtige tilsyn i Assens Kommune gennemføres hvert 2. år i ulige år i såvel kommunale som private dagtilbud af afdelingsleder for Dagtilbud & Skole samt pædagogisk konsulent.

Det modsatte år føres et pædagogisk tilsyn i kommunale og private dagtilbud. Det er en samtale, der tager udgangspunkt i tilsynsnotatet med et særligt fokus på de lokale udviklingsplaner. Det er den pædagogiske konsulent, der gennemfører det pædagogiske tilsyn.

Følgende dagtilbud er omfattet af tilsynet:

  • Kommunale daginstitutioner
  • Private daginstitutioner
  • Den kommunale dagpleje
  • Private pasningsordninger

Den kommunale dagpleje

Dagplejen i Assens Kommune indgår i de fem områdeinstitutioner. Dagplejen indgår dels i tilsynet med hele dagtilbuddet i området, og dels er der en specifik ramme for tilsyn med dagplejen. Denne fælles ramme for tilsyn med dagplejen sikrer at dagplejen både er omfattet af
de nye krav fra lovgivningen og samtidig, at der er en ensartet ramme og systematik for tilsyn med dagplejere og legestuegrupper i Assens Kommune.

Private pasningsordninger

Tilsynet med de private pasningsordninger er indirekte omfattet af de nye krav til tilsyn, idet kommunens tilsyn med private pasningsordninger i henhold til dagtilbudslovens § 81, stk. 1, skal stå mål med tilsynet i alderssvarende dagtilbud, det vil sige dagplejeområdet.

Kommunen skal også her føre tilsyn med det pædagogiske indhold, og her forstås de pædagogiske læringsmiljøer, herunder at de fysiske rammer understøtter et godt læringsmiljø.

I Assens kommune er tilsyn med private pasningsordninger delegeret til lederen af dagplejen i de fem områdeinstitutioner. Der blev i 2021 udarbejdet nye og ensartede retningslinjer for private pasningsordninger i forhold til godkendelse og samarbejde. Der er ligeledes udarbejdet en fælles ramme for tilsyn med private pasningsordninger gældende i Assens Kommune.

Tilsynet udføres af dagplejepædagog i området og med både anmeldte og uanmeldte tilsynsbesøg.

Tilsynsramme

Der skal fremadrettet opereres med tre former for tilsyn:

  1. Anmeldte
  2. Uanmeldte - både i forbindelse med anmeldte tilsyn og i forbindelse med klager med mere.
  3. Skærpede tilsyn

AD. 1 Anmeldte tilsyn

Anmeldte tilsyn er planlagte pædagogiske og udviklingsorienterede tilsynsforløb.

De gennemføres hvert 2. år og har fokus på følgende to elementer:

  1. en dialog om fortsat pædagogisk kvalitetsudvikling, med det formål at sikre børnene et godt børneliv med trivsel, udvikling, læring og dannelse
  2. en kontrol på vegne af Byrådet, som skal tilse, om dagtilbudsloven og de kommunale politikker og retningslinjer overholdes, og om børnenes ophold i institutionen sker på et sikkerhedsmæssigt forsvarligt grundlag

Det anmeldte tilsyn med det pædagogiske indhold gennemføres med inddragelse af både kvalitative og kvantitative data, herunder skriftlig dokumentation fra tidligere tilsynsbesøg samt viden fra tidligere dialog med dagtilbuddet. Derudover suppleres disse data med resultater fra et uanmeldt tilsyn samt eksempelvis observationer af den pædagogiske praksis, forældreundersøgelse, børneinterview eller andet. (Uddybes herunder)

Assens Kommune har valgt at anvende Hjernen & Hjertet-tilsynsmodul, som grundlag for tilsynet. Her trækkes data fra sprogvurderinger, brobygning m.m. som suppleres med andre mere strukturelle oplysninger. Tilsammen danner denne rapport samt de uanmeldte tilsyn og
observationer /eller andet tema grundlaget for dialogen på tilsynsmødet. 

Det pædagogiske tilsyn er således både en kvalitetssikring af den nuværende praksis og en drøftelse af udviklingsmuligheder i den enkelte enhed.

Der udarbejdes et tilsynsnotat på baggrund af de uanmeldte tilsyn, observationer, data fra rapporten og dialogen, som skal offentliggøres på det enkelte dagtilbuds hjemmeside. Notatet skal dokumentere tilsynet med kvaliteten af de pædagogiske læringsmiljøer og præciserer
dagtilbuddets udviklingsområder for de kommende to år. (Se bilag) Dagtilbuddet skal udarbejde en udviklingsplan for de kommende to år, som der følges op på det kommende år i det pædagogiske tilsyn.

Der gennemføres et pædagogisk tilsyn med private institutioner i de modsatte år, for nærmere at kunne at følge udvikling og kvalitet hos dem. Assens Kommune har ikke den samme løbende
kontakt og indsigt i deres praksis. 

AD. 2 Uanmeldte tilsyn

Fremadrettet er det tale om to typer af uanmeldt tilsyn i både kommunale og private dagtilbud:

  1. Uanmeldte tilsyn gennemføres som et element af det planlagte pædagogiske tilsyn
  2. Uanmeldte tilsyn gennemføres på baggrund af henvendelser, klager og/ eller informationer om en institution, som kræver nærmere undersøgelse.

Uanmeldt tilsyn i forbindelse med tilsyn

Forud for et tilsynsmøde gennemføres et uanmeldt tilsyn i samtlige dagtilbud med henblik på at få en begrundet vurdering af den pædagogiske kvalitet. Det er strukturerede metoder, der danner grundlag for observationerne, og som giver mulighed for at opleve og vurdere den
pædagogiske praksis. Det gennemføres med udgangspunkt i nogle nedslag i den pædagogiske praksis eksempelvis:

  • Interaktionen mellem børn og voksne
  • Læringsmiljøer
  • Børnefællesskaber
  • Det sproglige læringsmiljø

Disse pædagogiske nedslag vil variere fra tilsyn til tilsyn. Det uanmeldte tilsyn gennemføres af pædagogisk konsulent.

Uanmeldte tilsyn i forbindelse med klager eller andre kritisable forhold

I forbindelse med denne form for uanmeldt tilsyn vil tilsynsførende møde op uanmeldt i dagtilbuddet og kort orientere lederen om baggrunden for besøget. Tilsynsførende vil, på baggrund af klagen eller anden bekymring om dagtilbuddet, være undersøgende i forhold til udvalgte temaer. Der vil blive udarbejdet et notat af besøget, og lederen / bestyrelsen i dagtilbuddet vil blive orienteret om resultatet af tilsynet og om eventuelle krav om opfølgning m.m. Det kan medføre, at tilsynet i en periode intensiveres, og det vil ske i et samarbejde med
leder/ bestyrelse.

AD. 3 Skærpet tilsyn

I Assens Kommune iværksættes skærpet tilsyn, hvis kvaliteten af de pædagogiske læringsmiljøer eller andre forhold i dagtilbuddet giver anledning til bekymring. Skærpet tilsyn vil være et mere intensivt og fokuseret tilsyn, afhængig af de konkrete forhold, f.eks. vil det
kunne ske via et øget antal anmeldte og uanmeldte tilsynsbesøg.

Der skelnes mellem bekymring og alvorlig bekymring.

Eksempler på forhold, der vil kunne udløse skærpet tilsyn kan være:

  • Bekymring for den pædagogiske kvalitet, herunder interaktionen mellem pædagogisk personale og børn
  • Forældresamarbejdet
  • Udvikling af børnenes sociale og sproglige kompetencer
  • Arbejdet med at skabe gode overgange fra børnehave til skole
  • Dårlig medarbejdertrivsel
  • Højt sygefravær
  • Henvendelser fra forældrebestyrelsen
  • Stor udskiftning af børn
  • Forældreklager

Der vil blive udarbejdet et tilsynsnotat.

Hvis det vurderes, at der er grund til alvorlig bekymring på baggrund af en af ovenstående eksempler vil der blive iværksat skærpet tilsyn, og der vil være krav om udarbejdelse af en
handleplan i umiddelbar forlængelse af, at Assens Kommune er blevet bekendt med situationen. 

Handleplan

Formålet med handleplanen er, at det er tydeligt og klart for såvel tilsynsførende som leder/ bestyrelse, hvad der præcist er aftalt ift. indhold og tidsramme. 

Handleplanen beskriver kort og præcist, hvad der er konstateret, frister og mål for, hvordan processen med at udvikle den pædagogiske kvalitet skal finde sted, hvordan forandringen konkret skal kunne ses og ansvarsfordeling mellem henholdsvis lederen af dagtilbud og kommune.

Handleplanen udarbejdes i dialog med ledere/bestyrelse og skal beskrive, hvordan der skal arbejdes med at styrke den pædagogiske kvalitet eller andre forhold i dagtilbuddet, og hvordan der skal følges op. Forældrebestyrelsen i kommunale dagtilbud skal have en orientering og
mulighed for at komme med bemærkninger hurtigst muligt.

Uvildighed i tilsynet

Et af de nye krav er at kommunalbestyrelsen skal sikre uvildighed i tilsynet.

I Assens Kommune er det intentionen, at tilsynet gennemføres på en objektiv måde, på et fagligt grundlag og forsat med et kontrol- og udviklingsperspektiv.

Uvildighed sikres ved, at tilsynet føres på baggrund af en systematisk og ensartet metode, så kvaliteten i de pædagogiske læringsmiljøer vurderes på en ensartet og på forhånd defineret måde. Samtidig gennemføres de uanmeldte tilsyn i forbindelse med tilsyn af ledere og
medarbejdere fra andre dagtilbud med henblik på at få understøttet uvildighed og samtidig skabe en mulighed for læring og inspiration på tværs af dagtilbud.

Tilsyn er dialogbaseret

Assens Kommune vil som led i tilsynsbesøget indgå i dialog med lederen, bestyrelse og medarbejdere i dagtilbuddet med det formål, at få de forskellige perspektiver og vurderinger af kvaliteten i de pædagogiske læringsmiljøer m.m. i dagtilbuddet. Derfor vil der være processer
før, under og efter:

Før:

Forberedelse af tilsyn med tidsplan, fokusområder, dagsorden for tilsynsmøder, læreplan m.m.

Under:

I tilsynsdialogmødet deltager leder, bestyrelse, medarbejdere og tilsynsførende

Efter:

Notatet fra tilsynet sendes til leder og bestyrelse, og det skal offentliggøres. Lederen skal fremsende en eventuel handleplan på udvalgte områder, såfremt tilsynet vurderer, der er behov
for det. Ledelsen inviteres til et online opsamlingsmøde med dialog om tilsynsforløbet i et ledelsesperspektiv. Forældrebestyrelsen orienteres via tilsynsnotatet af leder.

Afrunding:

Assens Kommune offentliggør hvert andet år en tilsynsrapport for det enkelte dagtilbud - herunder for hver enhed samt for dagplejen. 

Tilsynsrapporten skal offentliggøres på det enkelte dagtilbuds hjemmeside.

Formålet med tilsynsrapporten er at bidrage til åbenhed og gennemsigtighed om kvaliteten, ligesom tilsynsrapporten skal indgå i den løbende kvalitetsudvikling af dagtilbuddene mv.

Tilsynsrapporten indeholder oplysninger om:

  • Strukturelle forhold som f.eks. normering, organisering mv.
  • Oplysninger om kommunens samlede vurdering af den pædagogiske kvalitet i det pågældende tilbud
  • Oplysninger om kommunens samlede vurdering af den pædagogiske kvalitet i det pågældende tilbud
  • Oplysninger om dagtilbuddets fokusområder i de kommende år
  • Vedrørende dagplejen vil tilsynsrapporten indeholde en vurdering i forhold til kvaliteten i dagplejens læringsmiljøer og være mere generel og gå på tværs.

Øvrige tilsyn i kommunale dagtilbud

Følgende afsnit indeholder en kort beskrivelse af de tilsyn, der ud over de pædagogiske tilsyn, udføres i dagtilbud i Assens Kommune.

Bygnings- og brandtilsyn i kommunale dagtilbud

For de kommunalt ejede bygninger gennemføres et årligt bygningssyn af Ejendom Service Brandtilsyn. Synet gennemføres af en brandinspektør.

Hygiejne- og sundhedstilsyn

Gennemføres hvert 2. år fremadrettet af sundhedsplejen. Med udgangspunkt i Sundhedsstyrelsens anbefalinger om hygiejne i daginstitutioner, vurderes institutionens indretning, inventar, toiletforhold, rengøringsniveau m.m. sammen med leder og /eller lederteams.

Efter besøget udarbejdes et kort notat med konklusioner og anbefalinger.

Levnedsmiddelkontrol af køkkener

I Assens kommunes dagtilbud, er der køkkener, der er godkendt til brug for henholdsvis anretning og produktion af fødevarer.

Det er Fødevarestyrelsen, der har tilsynet med dagtilbuddenes køkkener, hvor der er madordninger. Fødevarestyrelsens smiley hænger synligt i dagtilbuddet.

Legepladstilsyn

Assens Kommunes certificerede legepladsinspektør gennemfører et årligt tilsyn på alle legepladser i de kommunale institutioner samt i dagplejens legestuer.

Der afleveres en rapport til den daglige leder omhandlende legepladsens tilstand, sikkerhed og eventuelle henstillinger, samt forslag til forbedringer.

Økonomitilsyn med kommunale dagtilbud

De kommunale dagtilbud i Assens Kommune har økonomisk tilsyn af en konsulent fra Økonomi, der tilser økonomien i samarbejde med dagtilbuddets daglige leder.

Der er budgetopfølgning hver 3. måned samt en årlig opfølgning.

Arbejdstilsyn

Arbejdstilsynet (AT) fører jævnligt tilsyn i dagtilbuddene. AT kan komme på detailtilsyn eller på tilsyn i forhold til særlige indsatser. AT’s besøg følges op af en tilbagemelding, som kan indeholde f.eks. vejledninger og forskellige typer påbud og er omfattet af en smileyordning.

Dagtilbud og Skole

Rådhus Allé 5

5610 Assens

Ring til os

Få seneste nyt

Assens Kommune
Rådhus Allé 5
5610 Assens

CVR: 29189692

Telefon: 64 74 74 74

Telefontider

Lukkedage

Nyttige links