Skip til hoved indholdet
    Hjem Om os Sagsbehandling i Assens Kommune Borgerrådgiver

Borgerrådgiver

Borgerrådgiveren skal styrke dialogen mellem borgerne og Assens Kommune samt bidrage til at sikre retssikkerheden i forbindelse med kommunens sagsbehandling og kommunens udførelse af praktiske opgaver.

Det anbefales at kontakte borgerrådgiveren telefonisk og aftale personligt møde. Det er dog også muligt blot at møde op i Borgerservice og spørge efter borgerrådgiveren. Det kan dog ikke garanteres at borgerrådgiveren er tilgængelig ved fremmøde uden aftale.

Hvis borgerrådgiveren skal indhente oplysninger om din sag i kommunen, skal du udfylde en samtykkeerklæring.

Hvis du skal sende oplysninger til borgerrådgiveren, anbefales det er gøre dette via linket under kontakt borgerrådgiver nederst på siden. Her kan følsomme personoplysninger sendes sikkert.

Se også - Vedtægter for Borgerrådgiveren

Sådan giver du samtykke til indhentning af personoplysninger

Det får du brug for, når du giver samtykke:

  1. Hvis du er pårørende, skal du vedhæfte en fuldmagt fra borger

Spørgsmål og svar

En borgerrådgiver er en uvildig person, ansat af byrådet, der har som overordnede mål, at styrke den enkelte borgers retssikkerhed i forbindelse med kommunens sagsbehandling.

Borgerrådgiveren kan hjælpe med råd og vejledning vedrørende dialogen med kommunen eller klagemuligheder, og samtidig er borgerrådgiveren uafhængig af kommunens forvaltninger.

Det er gratis for alle at få råd og vejledning ved borgerrådgiveren.

Tavshedspligt

Borgerrådgiveren i Assens Kommune er underlagt samme sæt af regler om tavshedspligt som alle ansatte i det offentlige. 

Borgerrådgiveren hjælper fx med at:

  • Rådgive om spørgsmål afledt af samarbejdet med kommunen.
  • Behandle henvendelser om utilfredshed.
  • Vejlede om klagemuligheder.
  • Hjælpe til at forstå en afgørelse mv.
  • Hjælpe med dialog/tilbyde mægling.
  • Viderebringe borgeres forslag til forbedringer i sagsbehandling og betjening.

Borgerrådgiveren kan ikke:

  • Træffe afgørelser eller ændre afgørelser
  • Behandle forhold, som andre klageinstanser tager sig af
  • Behandle spørgsmål om kommunens personale- og ansættelsesforhold
  • Behandle henvendelser om politiske beslutninger, f.eks. om serviceniveauet i kommunen
  • Behandle forhold der er mere end et år gamle.

Borgere, foreninger og virksomheder med individuel og væsentlig interesse kan søge hjælp hos borgerrådgiveren, hvis de fx er utilfredse med sagsbehandlingen, eller den måde kommunen udfører en praktisk opgave på.

Peter Skovbo Christiansen

Borgerrådgiver

Borgerrådgiver

Rådhus Allé 5

5610 Assens

Ring til os

Træffetider

Få seneste nyt

Assens Kommune
Rådhus Allé 5
5610 Assens

CVR: 29189692

Telefon: 64 74 74 74

Telefontider

Nyttige links