Teaterrefusion
Børneteater og opsøgende teater
Kommunale institutioner kan ansøge om at få refusion fra staten ved indkøb af børneteater og opsøgende teater. Der ansøges via platformen www.teaterrefusion.dk. Ansøgning skal indsendes senest 30 dage efter opførelsen af en forestilling. Refusionen udbetales straks efter godkendelsen af en ansøgning.
Det har tidligere været muligt at ansøge om refusion til både kommunale og ikke-kommunale institutioner. Efter årsskiftet 2024/2025 er det desværre ikke længere muligt at søge om refusion til ikke-kommunale institutioner.
Ansøgningsprocedure vedrørende teaterrefusion til kommunale institutioner
Alle kommunale institutioner, der indkøber refusionsgodkendte teaterforestillinger, kan få refunderet 50% af forestillingsprisen ekskl. moms. Assens Kommune har udarbejdet en trin for trin-guide til ansøgningsproceduren. Du kan se guiden nederst på siden.
Vær navnlig opmærksom på følgende:
- Institutionerne skal selv indberette køb af forestillinger gennem den digitale ansøgningsplatform www.teaterrefusion.dk. Indberetning kræver login, som tildeles af Assens Kommunes overordnede administrator af ordningen. Se vores trin for trin-guide via nedenstående link.
- Forestillingerne indberettes, efterhånden som de opføres - og senest 30 dage efter opførelsen!
- Det givne refusionsbeløb overføres til institutionens konto kort efter indberetningen af hver opført forestilling.
Trin 1
Tjek, at den forestilling, I ønsker at købe, er refusionsberettiget. I kan tjekke forestillingen på produktion.scenen.dk eller kontakte kulturkonsulent Katrine West i Plan og Kultur.
Trin 2
For at Assens Kommune kan modtage refusion og overholde Indenrigsministeriets konteringsregler, er det vigtigt, at der er to psp-elementer til rådighed: et til udgifter og et til refusionsindtægter. Disse psp-elementer skal bruges specifikt til teater. Er I i tvivl om, om I har de rigtige psp-elementer til rådighed, eller om I skal have oprettet disse, kontaktes den økonomikonsulent, der er tilknyttet jeres område.
Trin 3
I bestiller forestillingen hos teatret og sikrer jer, at de informationer, I skal bruge, når I søger om refusion (trin 4) fremgår tydeligt af den faktura, teatret sender jer.
Trin 4
Senest 30 dage efter forestillingens opførelse ansøger I om refusion via hjemmesiden www.teaterrefusion.dk/.
Før I søger om refusion første gang, skal en af jeres medarbejdere have tildelt en rolle og et login på www.teaterrefusion.dk/. Lise Christoffersen i Plan og Kultur er Assens Kommunes overordnede administrator på
området og kan oprette jer i systemet.
For at indberette en forestilling følger I følgende trin:
- Log ind på profilen
- Gå ind under ansøgninger
- Tryk på opret ansøgning
- Fremsøg forestillingen og vær opmærksom på sæsonen
- Indtast spilledato(er)
- Indtast pris ekskl. moms
- Indtast eventuelle entreindtægter
- Vedhæft bilag i form af faktura. Hvis kommunens udgifter er på 200.000 kr. eller derover, skal der sammen med fakturaen vedlægges dokumentation i form af kontoudtog.
- Indtast publikumstal (optalt eller skønnet)
- Indsend ansøgning
Ansøgningen behandles inden for 30 dage. Refusionsbeløbet udbetales til kommunens NemKonto.
Vær opmærksomme på:
- at det er vigtigt, at I overholder ansøgningsfristen på 30 dage efter forestillingens opførelse
- at I skal huske at tælle publikum
- at refusionsordningen kun gælder booking af hele forestillinger, og altså ikke enkeltbilletter
- at hvis der er entré eller andre indtægter forbundet med den bestilte forestilling, fratrækkes disse indtægter, før refusionen beregnes. Sagt på en anden måde: Der ydes kun refusion for 50% af nettoudgiften ekskl. moms.
Trin 5
Når refusionen modtages, bogføres denne som en indtægt på det psp-element, der er oprettet til refusionsindtægter. Hvis der opstår spørgsmål til, hvordan den rette konteringspraksis er, så kontakt jeres tilknyttede økonomikonsulent for vejledning.