Skip til hoved indholdet
    Hjem Erhverv Medarbejdere og rekruttering Fastholdelse af dine medarbejdere Få hjælp ved medarbejderes sygdom og handicap

Få hjælp ved medarbejderes sygdom og handicap

Jobcentrets fastholdelsesafdeling og Virksomhedsservice har forskellige tilbud i forhold til eks. mentor, undervisning, vejledning & rådgivning, personlig assistance, hjælpemidler eller indretning af arbejdspladsen efter reglerne om de handicapkompenserende ordninger og Lov om Aktiv Beskæftigelsesindsats.

Her kan du læse om hjælpemidler, mentorstøtte eller ordningen med personlig assistance.

Du er altid velkommen til at kontakte Virksomhedsservice, som vil sætte dig i forbindelse med en handicapkonsulent eller den rette medarbejder i Arbejdsfastholdelse alt efter hvilke behov din nuværende - eller kommende medarbejder har.

Medarbejderen kan få bevilget hjælpemidler, som kan kompensere for et handicap / en funktionsnedsættelse, hvis det er en nødvendig forudsætning for, at medarbejderen kan udføre arbejdsopgaverne.

Læs mere om hjælpemidler på star.dk eller kontakt Virksomhedsservice for at få information om, hvilke muligheder din medarbejder eller kommende medarbejder med handicap / en funktionsnedsættelse har for at få bevilget hjælpemidler.

Virksomhedsservice

Rådhus Allé 5

5610 Assens

Telefontider

Virksomhedsservice hjælper din virksomhed med rekruttering, opkvalificering og arbejdsfastholdelse.

OBS: For kontakt vedr. sygedagpengerefusion kontaktes Team Ydelse på tlf: 64 74 75 14.
Du kan også bestille en tid til at blive ringet op af en medarbejder fra sygedagpenge.
Link til tidsbestilling.

Leder af Virksomhedsservice: Anders Barkholdt

Jobcentret kan tilbyde en borger mentorstøtte for at hjælpe borgeren til at opnå eller fastholde et job.

En mentor har til opgave at støtte eller fastholde en person i et arbejde, et beskæftigelsesrettet tilbud mv. En mentors funktioner kan være meget forskelligartede og vurderes ud fra, hvad det præcis er, den enkelte har særlig brug for støtte til. Ud over hjælp på arbejdspladsen eller i uddannelsesinstitutionen kan støtten derfor også bestå i hjælp til at overkomme andre barrierer, der gør det vanskeligt for personen at fastholde eller få job eller uddannelse.

Det er jobcenteret, der vurderer, om der skal ydes mentorstøtte.

Du kan læse mere om mentorordningen på star.dk eller kontakt Virksomhedsservice og hør om mulighederne for din nuværende - eller kommende medarbejder.

Her på siden finder du også selvbetjeningsløsninger til:

  • Ansøgning om tilskud til mentorfunktion (AB 401)
  • Anmodning om udbetaling af tilskud til mentorfunktion (AB 405)

Ansøgning om af tilskud til mentorfunktion (AB 401)

Det får du brug for til din ansøgning:

  1. Evt. uddybende information om mentorfunktion
  2. Hvis der er bevilget uddannelse for mentoren, skal der vedlægges dokumentation for køb af uddannelse

Anmodning om udbetaling af tilskud til mentorfunktion (AB 405)

Det får du brug for til din anmodning:

  1. Hvis der er bevilget uddannelse for mentoren, skal der vedlægges dokumentation for køb af uddannelse. Redegørelse for mentorfunktions forløb kan uddybes og suppleres med bilag.

Virksomhedsservice

Rådhus Allé 5

5610 Assens

Telefontider

Virksomhedsservice hjælper din virksomhed med rekruttering, opkvalificering og arbejdsfastholdelse.

OBS: For kontakt vedr. sygedagpengerefusion kontaktes Team Ydelse på tlf: 64 74 75 14.
Du kan også bestille en tid til at blive ringet op af en medarbejder fra sygedagpenge.
Link til tidsbestilling.

Leder af Virksomhedsservice: Anders Barkholdt

Personlig assistance er en mulighed for støtte, til personer med funktionsnedsættelse der møder barrierer i forbindelse med job, uddannelse eller deltagelse i tilbud.

Jobcenteret kan yde tilskud til personlig assistance til ledige, lønmodtagere og selvstændige erhvervsdrivende, der på grund af en varig og betydelig fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse har behov for særlig personlig bistand for at kunne varetage deres job. Jobcenteret kan yde tilskud til en personlig assistent i op til 20 timer pr. uge for personer, der er beskæftiget 37 timer om ugen.

Der kan ikke ydes tilskud til personlig assistance, hvis erhvervet er uforeneligt med funktionsnedsættelsen. Det afgørende er, om der fortsat er et betydeligt selvstændigt indhold i arbejdet, når der ses bort fra den personlige assistents arbejde.

Du kan læse mere om ordningen med Personlig Assistance på star.dk eller kontakt Virksomhedsservice og hør om mulighederne for din nuværende - eller kommende medarbejder.

Her på siden finder du også selvbetjeningsløsninger til Anmodning om udbetaling af tilskud til Personlig Assistance.

Anmodning om udbetaling af tilskud til personlig assistance

Det får du brug for til din anmodning:

  1. Kopi af lønsedler

Sådan anmoder du:

  1. Log på og udfyld oplysninger om virksomheden samt den medarbejder, der assisteres
  2. Oplys periode, der søges tilskud for
  3. Oplys antal timer og timesats for refusionsbeløb
  4. Vedhæft kopi af assistentens lønsedler
  5. Underskriv digitalt, hvorved anmodningen indsendes til Jobcenter Assens

Virksomhedsservice

Rådhus Allé 5

5610 Assens

Telefontider

Virksomhedsservice hjælper din virksomhed med rekruttering, opkvalificering og arbejdsfastholdelse.

OBS: For kontakt vedr. sygedagpengerefusion kontaktes Team Ydelse på tlf: 64 74 75 14.
Du kan også bestille en tid til at blive ringet op af en medarbejder fra sygedagpenge.
Link til tidsbestilling.

Leder af Virksomhedsservice: Anders Barkholdt

Få seneste nyt

Assens Kommune
Rådhus Allé 5
5610 Assens

CVR: 29189692

Telefon: 64 74 74 74

Telefontider

Nyttige links