Ældrerådets vedtægter
Ældrerådet er etableret i henhold til i Ældrelovens kap. 10.
§1. LOVGRUNDLAG
1: Ældrerådet er etableret efter reglerne i Ældrelovens §§ 34-37.
§2. FORMÅL
1: Ældrerådet rådgiver
byrådet/udvalgene i ældrepolitiske spørgsmål og formidler synspunkter mellem
borgerne og byrådet/udvalg om lokalpolitiske spørgsmål, der vedrører ældre.
2: Ældrerådet skal medvirke til at øge medindflydelsen og medansvaret for
kommunens ældre medborgere.
3: Ældrerådet skal herunder medvirke til, at dialogen mellem de ældre og
byrådet/udvalg udbygges.
4: De ældre skal have mulighed for at drøfte og rådgive om indholdet og
udformningen af kommunens ældrepolitik.
5: Ældrerådet skal gøre en indsats for at fremme nærdemokratiet, så ældre kan
inddrages aktivt i de lokale beslutninger på ældreområdet.
§3. VIRKSOMHED
1: Ældrerådet er en selvstændig
forvaltningsenhed, der er omfattet af "Forvaltningsloven" og
"Offentlighedsloven". Ældrerådets medlemmer har tavshedspligt i det
omfang, det følger af lovgivning eller særlig bestemmelse i enkelte sager.
2: Ældrerådet kan af egen drift udtale sig og stille forslag inden for alle
forvaltningsgrene om emner, som har betydning for ældre i kommunen.
3: Ældrerådet kan behandle generelle spørgsmål men må ikke behandle
personsager. Ældrerådet kan imidlertid tage generelle spørgsmål op, som
udspringer af en personsag.
4: Ældrerådet udøver sin virksomhed i lukkede møder. Dagsordener og
beslutningsreferater er offentligt tilgængelige, for eksempel på kommunens
hjemmeside.
5: Ældrerådet skal holde sig orienteret om ældres levevilkår i kommunen og om
deres ønsker og behov.
6: Ældrerådet udtaler sig om tilsynsrapporter vedrørende det risikobaserede
tilsyn fra Styrelsen for Patientsikkerhed, og det kommunale tilsyn af
plejeboliger.
7: Ældrerådet udarbejder årligt en beretning om sin virksomhed i det foregående
år. Den sendes til byrådet og offentliggøres.
§4. ÆLDRERÅDET
1: Assens Ældreråd består af mindst
7 medlemmer. Ældrerådet kan maksimalt bestå af 11 medlemmer.
2: Endvidere vælges op til 5
stedfortrædere. En stedfortræder bliver medlem af rådet, når et medlem udtræder
eller er forhindret i at varetage sit hverv i mindst tre måneder.
3: Stedfortrædere deltager ikke i ældrerådets møder.
4: Medlemskab af ældrerådet er ikke et borgerligt ombud.
§5. VALG
1: Byrådet sørger for, at der
afholdes valg til ældrerådet hvert fjerde år.
2: Valgperioden følger byrådets.
3: Senest 6 måneder før valget fastsættes i samråd med ældrerådet regler for,
hvordan valget skal holdes.
4: Alle plus 60-årige kan opstille til valget til ældrerådet.
5: Ældrerådets funktionsperiode begynder den førstkommende 1. januar efter
valgets afholdelse.
§6. KONSTITUERING
1: Ældrerådet konstituerer sig
senest 1 måned efter valget med formand, næstformand, kasserer og sekretær.
2: Det konstituerende møde indkaldes af det medlem, som længst har været medlem
af et ældreråd, og mødet ledes af denne indtil valget af ny formand har fundet
sted. Hvis alle er nyvalgte eller flere har samme anciennitet, ledes mødet af
den ældste af disse.
3: Der kan vælges et forretningsudvalg, hvis ældrerådet vedtager en
forretningsorden med det indhold.
4: Ældrerådet kan beslutte at nedsætte faste udvalg for hele valgperioden
og/eller ad hoc arbejdsgrupper for bestemte opgaver.
5: En arbejdsgruppes kommissorium besluttes af ældrerådet og kan aldrig udtale
sig på ældrerådets vegne.
6: Ældrerådet fastsætter selv sin forretningsorden.
§7. ØKONOMI
1: Byrådet betaler udgifterne ved
ældrerådets virksomhed og stiller lokaler samt sekretariatsbistand til
rådighed, hvis ældrerådet ønsker dette.
2: Ældrerådet udarbejder og fremsender forslag til eget budget for det kommende
år efter de af byrådet fastlagte retningslinjer.
3: Det årlige budgetterede beløb indsættes ved årets begyndelse på ældrerådets
bankkonto. Ældrerådet aflægger regnskab for anvendelse af bevillingen sammen
med beretningen.
4: Medlemmer af ældreråd modtager diæter og udgiftsgodtgørelse mv. efter
reglerne i § 16a i Lov om kommunernes styrelse under iagttagelse af Ældrelovens
§ 35, stk. 3.
§8. SAMARBEJDE
1: Byrådet og ældrerådet lægger
vægt på at have et konstruktivt og positivt samarbejde til gavn for ældre i
Assens Kommune.
2: Det forudsættes, at ældrerådet selv aktivt indgår i samarbejde med byrådet
og udvalgene, dels ved at komme med ideer og forslag om ældres forhold, dels
ved at rejse spørgsmål og komme med synspunkter inden for de områder, som
byrådet/udvalgene og ældrerådet i fællesskab har besluttet, at ældrerådet skal
beskæftige sig med.
For at opnå en aktiv, gensidig dialog afholdes mindst 2 møder årligt med
Social- og Ældreudvalget. Efter behov kan der aftales møder med de øvrige
udvalg.
3: Ældrerådet mødes efter behov med administrationen for drøftelse af
ældrepolitiske emner.
4: Den lovbestemte høring af ældrerådet, om alle forhold der vedrører ældre,
gælder hvad enten beslutning træffes i byrådet, et udvalg eller i
administrationen.
5: Høringen skal ske i god tid, inden der træffes beslutning. Høringsperioden
er mindst tre uger. I undtagelsestilfælde aftales særlig høringsprocedure
mellem ældrerådets formand og administrationen. Ældrerådet afgiver skriftlige
høringssvar, så de kan indgå såvel i den politiske som administrative
beslutningsprocedure.
6: Høringer med bilag sendes til alle medlemmer af ældrerådet. Fremsendelsen
sker elektronisk i særlige tilfælde kan anvendes almindelig postgang.
7: Hvis byrådet overdrager udførelsen af opgaver til private aktører eller til
en anden offentlig aktør, skal byrådet sikre - inden overdragelsen - at
ældrerådet fortsat høres om væsentlige eller principielle spørgsmål, der
vedrører ældre.
§9. IKRAFTTRÆDEN
1: Vedtægten træder i kraft efter
forudgående vedtagelse i ældreråd og byråd.
2: Vedtægterne tages op til revision, hvis lovgivning eller andre forhold
nødvendiggør det.
3: Vedtægtsændringer skal, for at være gyldige, godkendes af både byråd og
ældreråd.