Digital Fuldmagt
Giv eller anmod om Digital Fuldmagt til selvbetjeninger
Personen der afgiver en fuldmagt kaldes fuldmagtsgiver, mens en personen der får fuldmagt kaldes fuldmagtshaver.
Hvordan kan en digital fuldmagt hjælpe dig
Hvis du ønsker, at en anden person skal hjælpe dig i kontakten med det offentlige, kan du give en fuldmagt.
Når du afgiver en fuldmagt, giver du personen lov til at varetage dine interesser og handle på dine vegne.
Det vigtigt er, at du har tillid til personen.
Du kan give fuldmagt til for eksempel:
- Et familiemedlem.
- En medarbejder.
- Plejepersonale- eller
- En virksomhed.
Hvornår er det praktisk for dig at give en fuldmagt
Du kan opleve, at i mange situationer det kan være praktisk for dig, at give fuldmagt.
Det kan for eksempel være når:
- Du er blevet syg
- Skal ud at rejse- eller
- Du har en sag med en myndighed som er blevet uoverskuelig, og derfor har brug for hjælp.
Du kan få hjælp i Borgerservice
Vi kan hjælpe dig med, at anmode om fuldmagt.
Hvis du ønsker at få hjælp, skal du:
- Ringe og bestille en tid i Borgerservice (Hjælp til selvbetjening).
- Medbringe dit MitID.
Hvordan foregår det
Hvis du ønsker at anmode om en fuldmagt, for eksempel som pårørende, vil forløbet være følgende:
- Du møder fysisk op i Borgerservice til den aftalte tid.
- En af vores medarbejdere vil hjælpe dig med at logge på "Digital fuldmagt" og udfylde de nødvendige oplysninger.
- Der sendes herefter et brev til fuldmagtsgiver med alle oplysningerne.
- Hvis fuldmagtsgiver er fritaget for digital post, sendes brevet som papirpost.
- Fuldmagtsgiver underskriver- og
- videresender det underskrevne dokument til Borgerservice Assens.
- Borgerservice foretager de nødvendige registreringer af fuldmagten, som herefter er gældende.