Min mand er fan af mit nye job, for han får en glad kone hjem hver dag

Luften er fuld af kærlige drillerier med både grin og glimt i øjet, når indehaver, Hamid, og hans seneste fleksjobansatte 56-årige Joan Maiken Hansen er på arbejde i CoverCity, der bl.a. reparerer smartphones og andet elektronisk udstyr på eget værksted. Det er næsten en fritidsbeskæftigelse, jeg får løn for, griner Joan, og fortæller samtidig, at hun kan blive så optaget af jobbet, at hun glemmer tiden.

Jeg har været alt fra lastbilchauffør til SOSU-assistent

Joan Hansen blev som barn blev opereret i ryggen, som hun altid har skullet tage hensyn til. Familien havde et vognmandsfirma, så Joan tog stort kørekort og startede som lastbilchauffør. Efter firmaet lukkede i 1989, kom hun vidt omkring indenfor ufaglært arbejde, hvor ryggen kunne skånes; ”Jeg har været alt fra vinduespudser til fabriksarbejder. Jeg har også loddet høreapparater engang, så elektronikken er ikke et helt nyt område”, smiler hun.

Efter en ledighedsperiode uddannede Joan sig i 2006 som SOSU-assistent. Hun blev dog færdiguddannet i en periode, hvor opgavegrænsen mellem SOSU-assistenter og sygeplejersker var lidt uklar, og efter et halvt års vikariat var der langt mellem stillingerne, hvor hun kunne skåne ryggen. I stedet fik hun job som lastbilchauffør ved postvæsnet. ”Jeg blev sygemeldt efter ca. 5½ år, fordi jeg begyndte at have svært ved at holde mig vågen”, husker Joan. Det viser sig, at hun har svær søvnapnø, og trods c-pap maske og medicin er hun stadig træt hele tiden. På jobcentret begynder Joan og sagsbehandleren at tale om, at hverken chaufførjobbet eller fuld tid realistisk længere. ”Det var jeg da trist over, for jeg var virkelig glad for både opgaverne og kollegerne ved postvæsnet”, bemærker Joan.

I fleksjob som kassemedarbejder

I april 2010 bliver Joan tilkendt fleksjob med 20 timer/uge. Hun bliver afklaret i et forløb via jobcentret, og efterfølgende bliver hun ansat i en af kommunens Rema 1000 som kassemedarbejder. Efter 5½ års får butikken desværre en anden købmand. ”Han skabte et rigtig dårligt arbejdsmiljø, og der var mange, der stoppede, og det gjorde jeg også”, fortæller Joan ærgerligt. Hun kommer gennem jobcentret i et par praktikker inden hun får job i en anden lokal Rema 1000. ”Det var også en rigtig god arbejdsplads, indtil der efter 5½ år kom en ny medarbejder, der var virkelig svær at arbejde sammen med”, erklærer Joan. ”Samtidig var jeg begyndt at blive rigtig plaget af gigt i hænderne, og da jeg stoppede med at sidde og løfte varer på båndet, forsvandt smerterne, så det var helt rigtigt for mig at stoppe”, fortæller hun. ”Jeg kom på jobcentrets tilbud Vi Flekser Ind, og da vi bl.a. kom ind på, at min mand og jeg godt kan lide at rode lidt med elektronik, kom CoverCity og Hamid straks på tale”, smiler Joan.

Det er en rigtig god ordning for alle parter

Indehaver af CoverCity, 38-årige Achmed Hamid, har været selvstændig i mobilbranchen i 10 år. I 2019 åbnede han CoverCity i Odense i 2019 og sidste år CoverCity i Assens. ”Jeg havde mange kunder fra Assens i min butik i Odense, så vi åbnede en afdeling her, og jeg er blevet modtaget virkelig godt af både kunderne og de andre forretninger i byen”, fortæller Hamid. ”Vi gør alt for at yde en god service til en god pris, og det kan kunderne forhåbentlig mærke”, tilføjer han med et smil.

”Det startede faktisk med at en kunde i Odense spurgte, om han kunne komme i en afklarende praktik, og han blev senere ansat i fleksjob”, husker Hamid, som oplever, at der er fordele for alle parter når man som virksomhed samarbejder med jobcentret om praktikker og ansættelse af medarbejder i fleksjob. ”Jeg kan hjælpe nogen med at få nogen i praktik, så de fx kan blive afprøvet – og samtidig får jeg muligheden for at se, om der gemmer sig en dygtig medarbejder, der lige passer i min butik”, uddyber han.

Hamids kone læser på universitetet og parret har to børn på 5 og 9 år. ”Vi skal hænge sammen som familie, og så er det dejligt med fleksibel arbejdskraft, der kan arbejde på de tidspunkter, hvor jeg har behov for at være der for familien”, fortæller han. ”Samtidig er det en fordel, når man starter en ny forretning, at man ikke skal regne en fuldtidsløn ind i økonomien mens forretningen kommer op og køre”, tilføjer han. Hamid har aktuelt 2 fuldtidsansatte og 2 fleksjobansatte i Odense, samt 2 fleksjobansatte i Assens, hvor han selv arbejder fuld tid. ”Jeg har også en mand i praktik i øjeblikket, der er god til computere, og så må vi se om der med tiden bliver en plads til ham også”, smiler Hamid.

”Vi har det rigtig rart, opgaverne er afvekslende og spændende, og tiden kan godt løbe fra mig, fordi jeg bliver optaget af det, jeg laver – det er jo næsten som at få løn for sin fritidsbeskæftigelse”, griner Joan Hansen

Jeg ville ønske, jeg havde kigget i denne retning noget før

”Vi laver sjov og griner meget”, fortæller Hamid. ”Når arbejdsmiljøet er godt, har man lyst til at gå på arbejde, og tiden går meget hurtigere”, supplerer Joan. ”Det er et fantastisk job, og min mand er fan af mit jobskifte, for han får en glad kone hjem hver dag”, erklærer hun. ”Vi har det rigtig rart, opgaverne er afvekslende og spændende, og tiden kan godt løbe fra mig, fordi jeg bliver optaget af det, jeg laver – det er jo næsten som at få løn for sin fritidsbeskæftigelse”, griner Joan. ”Jeg ville ønske, jeg havde tænkt i denne her retning før, og måske taget noget uddannelse indenfor det – og så er følelsen når man får liv i en telefon, der har været helt død bare vildt god”, slutter hun med et kæmpe smil.

/Birgitte Alm, Jobcenter Assens