Jeg elsker at lave en lille sjov ting hver dag

Efter 17 år i søværnet efterfulgt af forskellige ufaglærte jobs som bl.a. maskinarbejder, havde 61-årige Jan Thor Nielsen fra Frøbjerg lyst til at prøve noget fuldstændig andet. ”Jeg har altid haft nemt ved at kommunikere med mennesker, og jeg kan godt lide at give beboerne en god dag”, fortæller Jan Thor, der er superglad for sin praktik på De Gamles Hjem i Glamsbjerg, hvor han også fortsætter som vikar.

Fra lederuddannet til ufaglært maskinarbejder

Jan Thor Nielsen sluttede som befalingsmand efter 17 år i Søværnet, men har ikke siden benyttet sig af sin lederuddannelse. Til gengæld har han lært en masse andet, han har brugt i sit efterfølgende arbejdsliv.
”Når man sejler midt på havet, er det ikke lige muligt at købe en reservedel, så man lærer at tænke i løsninger med det, man har tilgængeligt, og det har jeg kunnet bruge i mange forskellige sammenhænge efterfølgende”, smiler han. ”Da jeg gik på land, søgte jeg jobs, hvor jeg kunne bruge mine erfaringer i jobbet, så det har mere været som vagt, montør og maskinarbejder”, fortæller han.

Jeg ville gerne arbejde med mennesker igen

Det var også i søværnet, at Jan Thor som befalingsmand med ansvar for undervisning og uddannelse, fandt en glæde ved at arbejde med mennesker. Da han afsluttede sin seneste ansættelse, havde han lyst til at prøve noget fuldstændig andet, så da han startede på jobcentrets Aktiv Jobsøgning, var Jan Thors fokus personlig pleje og plejehjem. ”Jeg kendte til jobbet og forholdene fra min ekskone, der bl.a. også har arbejdet på plejehjem, så jeg vidste lidt om, hvad jeg gik ind til”, bemærker han. Via samarbejdet om De Kommunale Praktikker blev der hurtigt etableret en kontakt til De Gamles Hjem i Glamsbjerg, og matchet var rigtig godt.

Vi får mere ud af praktikken, når vi investerer i vores praktikanter

Nina Anderson, SOSU-assistent og oplæringskoordinator på De Gamles Hjem, fortæller at plejehjemmet har et bevidst fokus på at tage godt imod deres praktikanter. ”Vi investerer i vores praktikanter og personalet er altid hjælpsomme, og det gør, at alle parter får mere ud af praktikkerne”, forklarer Nina Anderson. ”Det spiller godt sammen med Eden Alternative principperne, at vi arbejder på at praktikanterne bliver integreret godt i huset – og så kan de jo i sidste ende blive en ny kollega i form af en fast vikar eller en uddannet SOSU-hjælper eller -assistent, så det er også en god måde at få folk til vores fag”, uddyber hun.

Hvis du ikke viser de ældre interesse, lægger de også en distance til dig

I øjeblikket kører plejehjemmet et projekt, hvor de følger op på, hvad der sker med praktikanterne, når de afslutter praktikken. ”Det er vigtigt for os at vide, om vi har bidraget til fx valg af uddannelse. Hvis praktikanterne egner sig til plejeopgaver og har interessen for faget og uddannelsen, vil vi jo gerne hjælpe med at trække dem i den rigtige retning”, uddyber Nina Anderson, og fortæller man også arbejder individuelt i løbet af praktikken. ”Vi havde fx en praktikant, der havde svært ved at danne relationer. Så satte vi tid af til at arbejde med det, og nu går det fint med at danne relationer med beboerne. Det er vigtigt, for hvis du ikke viser de ældre, at du gerne vil dem – viser nærhed, omsorg og interesse – så lægger de også en distance til dig. Og så er hverdagen jo ikke lige så hyggelig”, smiler Nina Anderson.

Jeg får SÅ meget tilbage ved at se deres glæde

Relationer med beboerne er et af de forhold ved arbejdet, Jan Thor Nielsen holder mest af. ”Jeg kan snakke med alle, og der er mange måder at starte en samtale på”, fortæller han. ”Jeg fik bl.a. en dement herre til at fortælle om en ungdomskammerat. Efterfølgende fandt jeg et billede på internettet ud fra hans oplysninger. Jeg viste ham billedet, og han genkendte kammeraten og fortalte om mange af deres oplevelser sammen. Men han kunne ikke kunne huske, jeg havde været hos ham tidligere på dagen”, smiler Jan Thor. ”Jeg var også inde hos en dame, der havde en guitar. Jeg spurgte, om hun spillede – og så spillede hun for mig. Jeg spiller også, og så endte det med vi spillede og sang for hinanden. Jeg tog også kastanjer med en dag, og mens vi lavede kastanjedyr, genkaldte det en masse historier hos de ældre”, beretter Jan Thor med varme. ”Det er sjovt at komme i kontakt med folk på den måde, og jeg får SÅ meget menneskeligt retur”.

Brug kræfterne på at uddanne folk med mange år tilbage på arbejdsmarkedet

Jan Thor Nielsen har sin sidste uge i praktikken på De Gamles Hjem. ”Det har været rigtig godt at være i praktik her”, erklærer han. ”Man bliver godt modtaget, der er rigtig gode kolleger, og man får den hjælp, man har brug for til at komme ind i arbejdsopgaverne, så man ikke føler sig alene med det”, uddyber han. Men han har ikke planer om at tage en SOSU-uddannelse. ”Praktikken var et ben indenfor, men jeg synes ikke det giver mening at tage en uddannelse i min alder. Så skal man hellere bruge kræfter på at uddanne folk, der har flere år tilbage på arbejdsmarkedet”, fastslår Jan Thor. ”Men jeg er blevet virkelig glad for faget, og skal jo fortsætte som vikar. Så håber jeg på at få kurser undervejs, så jeg kan være kvalificeret til at blive i de år, jeg har tilbage i mit arbejdsliv”, slutter han med et smil.

/Birgitte Alm, Jobcenter Assens

Jeg tog kastanjer med en dag, og mens vi lavede kastanjedyr, genkaldte det en masse historier hos de ældre

Jan Thor Nielsen