I Danmark er jeg i sikkerhed sammen med min familie

Taisiia Kryvenka flygtede i august fra Ukraine til Danmark sammen med sin søn, så familien kunne blive samlet i sikkerhed for krigen. ”Jeg er så glad og taknemmelig for den modtagelse, jeg har fået”, erklærer den ukrainske kvinde, der 1. oktober blev fastansat som rengøringsassistent ved Ebberup Skole.

Billede ovenfor: Taisiia Kryvenka (i midten) har kun været i Danmark få måneder, så hun kan ikke dansk, men kommunikationen med bl.a. kollegaen Tina Hansen (t.h.) klares i dagligdagen med en app på mobilen. ”Generelt møder jeg kun søde og hjælpsomme mennesker her i Danmark”, fortæller Taisiia og sender kollegaen et smil. Til venstre ses virksomhedskonsulent Olena Pryesnyakova, der har formidlet kontakten til Ebberup Skole, hvor Taisiia arbejder.

Vi håbede, situationen blev bedre i Ukraine

44-årige Taisiia Kryvenka er normalt bosiddende i Bila Tserkva nær Kiev i hjemlandet Ukraine sammen med sin mand og deres 14-årige søn. Men da krigen brød ud, måtte manden flygte i sikkerhed. ”Vi håbede, situationen blev bedre, men da det ikke skete og situationen tilspidsede, måtte min søn og jeg også flygte. Min søn savnede sin far, så vi flygtede også til Danmark, så vi kunne samles i sikkerhed her”, fortæller Taisiia alvorligt.

I Ukraine var Taisiia selvstændig konditor og havde lidt rengøring ved siden af. ”Rengøring kræver ikke så meget, at man kan sproget, så det var ikke et svært valg”, bemærker Taisiia med et smil. ”Hvad angår sprogskole, har jeg fundet online sprogundervisning ved en ukrainsk dame i København. Det vil gøre det nemmere for mig at passe mit arbejde samtidig, for sprogskolen foregår ellers i Odense i dagtimerne”, fortæller Taisiia.

Min sagsbehandler ordnede alt det praktiske

Taisiia er virkelig glad og taknemmelig for den måde, hun er blevet modtaget i Danmark. Både hun og hendes mand har fast arbejde og sønnen går på Kold College, hvor han bliver undervist i dansk, matematik og engelsk. I første omgang blev hun og sønnen indkvarteret på Gummerup Skole, da manden boede for småt til, at de kunne være der alle tre. ”Min sagsbehandler i Assens Kommune, Ayse Civelek, har bare været rigtig god, og hun ordnede effektivt alle de praktiske ting med bolig, sprogskole, skole til min søn osv. - og så fik hun mig henvist til virksomhedskonsulent”, fortæller Taisiia. ”Jeg er også meget taknemmelig for at Olena fandt jobbet til mig, og for at Tina har taget godt imod mig og lært mig godt op”, erklærer hun.

Vi snakker via mobiltelefonen

Taisiias kollega på Ebberup Skole, Tina Hansen, deltog i opstartsmødet med Taisiia, sammen med deres leder og virksomhedskonsulent, ukrainske Olena Pryesnyakova.
Tina Hansen har selv haft opgaverne i børnehaven, som Taisiia skulle overtage, så de gik sammen den første uge. Virksomhedskonsulent Olena Pryesnyakova oversatte planer, rutiner osv. til ukrainsk - resten af kommunikationen foregik over en app på mobiltelefonen.
”Ugen efter måtte jeg gå syg hjem en dag”, husker Tina Hansen. ”Jeg spurgte Taisiia, om hun havde det ok med at gå alene. Det havde hun, og så har hun kørt selv siden – og de er rigtig glade for hende i børnehaven”, tilføjer hun, og fortsætter; ”I starten var jeg lidt bange for, om jeg mon var lidt hård i forhold til at rette nogle ting, for Taisiia ville så gerne gøre arbejdet ekstra godt, og det passer ikke altid ind i de regler, vi arbejder under, men hun tager supergodt imod, hvis jeg kommer med noget”.

Det kan normalt være stressende med pauser på en arbejdsplads, når man ikke kan sproget, men det løser kollegerne med at app, der både oversætter ord og udtale. ”Vi har yderligere 2 kolleger i pauserummet, men vi bruger appen og alle bruger gerne lidt kræfter på at forstå hinanden”, erklærer Tina Hansen. ”Og så er jeg begyndt at lære Taisiia lidt danske ord som fx støvsuger og skraldespand og vi ses i morgen”, smiler hun.

Det er svært at spå om fremtiden

”Børnene på Ebberup Skole er meget søde og nysgerrige, og spørger, hvad jeg hedder, men jeg er ikke helt sikker på, de forstår svaret”, smiler Taisiia.
”Generelt har jeg kun mødt søde og hjælpsomme mennesker her i Danmark, og det er virkelig rart, for det var en stor beslutning at flygte, og uroen over hvordan, det skulle gå i Danmark har fyldt meget”, fortsætter hun. ”Jeg savner Ukraine, men det er svært at spå om fremtiden og om det bliver muligt at tage tilbage, og vi ved jo ikke under hvilke forhold”, spekulerer Taisiia. ”Derfor er det dejligt lige nu og her, at føle sig sikker og samlet som familie”, slutter hun.

/Birgitte Alm, Jobcenter Assens