Pulje til klubhuse
Energioptimering, renovering og klimatilpasning - ansøgningsfrist 31.12.25
Formål med puljen
Formålet med puljen er at yde økonomisk støtte til renoveringsopgaver eller ombygninger af klubhuse.
Hvem kan søge tilskud?
- Godkendte folkeoplysende foreninger, der modtager tilskud efter folkeoplysningsloven og selv ejer deres klubhuse.
- Lokalhistoriske arkiver, hvis lokalerne er foreningsejede eller kommunalt ejede.
- Foreninger i kommunalt ejede klubhuse/træningssteder kan søge.
Arbejdet må ikke være påbegyndt inden tilsagn om bevilling.
Hvad kan der søges tilskud til?
Foranstaltninger/forbedringer, som medvirker til opfyldelse af målene i Assens Kommunes Vision 2030 og Klimastrategien om nedbringelse af CO2 udledningen. Det kan blandt andet omhandle nedbringelse af driftsudgifter til forbrug (lys, vand, varme m.v.) og energirigtigt vedligehold af bygninger.
Klimatilpasning herunder kloakseparering – også på lejet grund hvor foreningen ejer bygningerne.
Renoveringsopgaver.
Projekter der omfatter
energioptimering af bygningerne og derved nedbringer driftsudgifter til forbrug
bliver prioriteret frem for renoveringsopgaver.
Der er en forventning om, at
der anvendes frivillig arbejdskraft i forbindelse med projektet, hvor det er
muligt.
I det omfang der er opnået
støtte fra pulje til klubhuse, kan der ikke opnås støtte fra andre kommunale
puljer.
Der ydes ikke tilskud til
udendørs faciliteter.
Foreningsejede klubhuse
Der kan støttes med op til 70%
af udgifterne, både til opgaver med og uden autorisation.
Kommunalt ejede
klubhuse/træningssteder
Renoveringer i kommunalt ejede
klubhuse/træningssteder støttes med 100%.
Ved bevillingen tages der højde for, om klubhuset er momsregistreret. Foreningen skal selv, eller fra anden ekstern side, finansiere den del af udgiften, som ikke dækkes af puljen.
Ansøgning:
Ansøgningerne bliver behandlet i Folkeoplysningsudvalget.
Ansøgninger skal indsendes via KMD Booking - Tilskudsportal (bedst at åbne i Google Chrome).
Vejledning til ansøgningsskemaerne finder du i denne manual.
Første gang du skal indsende digital ansøgning via KMD Tilskudsportalen, skal du vælge ”log in” og ”Ny bruger? Opret dig her". Hvis du har problemer med log ind, så kontakt Kultur og Sekretariat på 64 74 75 07.
Udbetaling af tilskud
Når et projekt, hvortil der er
bevilget tilskud, har opnået den samlede finansiering, skal ansøger meddele
datoen for igangsætning af projektet til Kultur og Sekretariat.
Tilskud udbetales herefter
forud.
Den samlede finansiering skal
være tilvejebragt og dato for igangsætning af projektet meddelt Kultur og
Sekretariat inden 31. december 2026.
Bevillingen bortfalder, hvis
fristen ikke kan overholdes.
Regnskab
Ansøger skal føre et regnskab for projektet sammen med foreningens øvrige årsregnskab. Regnskabet skal revideres af ansøgers sædvanlige revision.
Bevillingen skal være anvendt til det ansøgte formål og regnskab skal være indsendt til Kultur og Sekretariat senest 1. april 2027. Beløb, der ikke er anvendt til det ansøgte formål, skal betales tilbage.