Ny Digital Post for borgere

Ny Digital Post for borgere

Den 21. marts 2022 får Danmark en ny, enkel og tidssvarende løsning til offentlig Digital Post, der styrker brugervenligheden for borgere og virksomheder, så alle let kan tilgå og handle på deres post fra offentlige myndigheder.

Herunder har vi samlet svarene til de ofte stillede spørgsmål fra borgere om den nye offentlige Digital Post-løsning.

Spørgsmål om den nye Digitale Post-løsning

  • Som borger i Danmark modtager du post fra offentlige myndigheder digitalt. Både postkassen og beskederne hedder Digital Post og sikrer en sikker digital kommunikation mellem dig og myndighederne. Sikkerheden er vigtig, fordi der ofte udveksles personfølsomme oplysninger.

    Du modtager post fra offentlige myndigheder, fra du er 15 år gammel, og har pligt til at læse den. Det har du, fordi den drejer sig om vigtige begivenheder i dit liv, som du skal forholde dig til.

    Det kan være, at du er blevet optaget på en uddannelse. At du har fået plads til dit barn i en institution. Eller du skal møde op til en aftale på hospitalet. De beskeder kommer som Digital Post.

    Hvis du ikke har mulighed for at modtage posten digitalt, kan du blive fritaget og i stedet modtage post fra offentlige myndigheder på papir.

  • Den eksisterende løsning til Digital Post fra det offentlige erstattes med en ny løsning for at imødekomme lovkravet om, at offentlige it-løsninger løbende skal i udbud.

    Som en del af fremtidssikringen af Digital Post bliver den bagvedliggende it-løsning derfor udskiftet med et helt nyt system, som er blevet til i et samarbejde mellem Digitaliseringsstyrelsen, KL og Danske Regioner.

    Målet med den nye løsning er at bane vejen for bedre kommunikation mellem borgere og myndigheder, så kommunikationen vil opleves nemmere og mere brugervenlig. For eksempel vil det blive tydligere, hvem der har sendt dig post og hvad den handler om.

    Har du en virksomhed i dag, vil du også erfare, at der kommer en bedre kobling mellem dit CVR-nr. og dit CPR-nr., så du nemt kan skifte mellem Digital Post til dig og din virksomhed ved samme log-in i den nye Digital Post-app.

  • Den nye løsning træder i kraft den 21. marts 2022.

  • Når den nye løsning til Digital Post fra offentlige myndigheder træder i kraft den 21. marts 2022, følger der ingen store omstillingsopgaver for dig i måden at bruge Digital Post på.

    Du kan læse Digital Post fra offentlige myndigheder via de platforme, som det offentlige stiller til rådighed - det er borger.dk og Digital Post-appen.

    Du kan også vælge at læse Digital Post fra offentlige myndigheder i de platforme, som det private stiller til rådighed - det er e-Boks og mit.dk.

    Alle platforme giver dig fuld adgang til din post fra offentlige myndigheder.

    Du kan naturligvis frit vælge, hvilke platforme du vil bruge til Digital Post fra offentlige myndigheder.

  • Nej. Overgangen til den nye løsning for Digital Post sker automatisk for alle borgere.

  • Du tilgår Digital Post gennem borger.dk, Digital Post-appen, e-Boks eller mit.dk fra den 21. marts 2022.

    Du logger ind med NemID eller MitID, som du plejer.

    Valget er frit i forhold til, hvilken platform du vil benytte til din offentlige post. Du har fortsat én postkasse til post fra offentlige myndigheder, men du får flere platforme, hvorfra du kan læse, besvare og reagere på posten.

  • Ja. Den nye løsning til Digital Post har ikke indflydelse på din fritagelse. 

Spørgsmål om flytning af din post fra den gamle til den nye løsning

  • Fra fredag den 18. marts til og med søndag den 20. marts kan du ikke modtage eller besvare Digital Post fra det offentlige, fordi al den post, der gennem tiden er blevet sendt mellem borger og kommuner, regioner og staten fra den eksisterende Digital Post-løsning skal flyttes til den nye løsning.

    Opgaven har høje sikkerhedskrav, som betyder, at der kortvarigt ikke kan sendes eller besvares Digital Post, mens data overflyttes fra den gamle løsning til det nye Digital Post.

    Fra mandag 21. marts 2022 kan du igen modtage og besvare Digital Post fra offentlige myndigheder. Du logger ind med NemID eller MitID, som du plejer.

  • Nej. Du skal som borger ikke gøre noget for, at posten kan flyttes.

  • Ja. Alt Digital Post som du tidligere har modtaget fra offentlige myndigheder bliver overført fra den eksisterende løsning til den nye. Således vil du kunne læse dine gamle beskeder fra det offentlige på borger.dk, Digital Post-appen, e-Boks og mit.dk fra den 21. marts 2022.

  • Det er udelukkende mapper med Digital Post fra offentlige myndigheder, der overføres til den nye løsning.

    Hvis du har mapper kun med post fra virksomheder, overføres de ikke. Disse mapper vil fortsat ligge i e-Boks. 

  • Det kommer an på. hvilken læseadgang du har fået tildelt:

    • Hvis du har fået adgang til hele postkassen, vil du også have det efter den 21. marts.
    • Hvis du har fået adgang til en enkelt mappe, vil du ikke længere have adgang til mappen efter den 21. marts. Du vil derfor modtage Digital Post omkring den 21. marts med instruktioner om, hvordan du skal forholde dig.

Spørgsmål om de nye platforme

  • Du har fortsat kun én postkasse til post fra offentlige myndigheder og institutioner, men du får flere platforme, hvorfra du kan læse, besvare og reagere på din Digital Post. Du kan naturligvis frit vælge, hvor du vil læse posten.

    Du kan læse Digital Post fra offentlige myndigheder via de platforme, som det offentlige stiller til rådighed - det er borger.dk og Digital Post-appen.

    Du kan også vælge at læse Digital Post fra offentlige myndigheder i en af de platforme, som det private stiller til rådighed - det er e-Boks og mit.dk.

    Både de offentlige og private platforme giver dig fuld adgang til fin post fra offentlige myndigheder.

  • Det er for at sikre, at det er muligt for andre end den leverandør, der drifter Digital Post-løsningen på et givent tidspunkt, at vise dig din offentlige Digital Post.

    Det er en stor fordel, fordi:

    • Det sikrer en kontinuitet for borgere, der ikke ønsker en forandring.
    • Det introducerer konkurrence på markedet for sikker digital post, hvilket forventeligt vil give bedre priser og services for de virksomheder, der gerne vil kommunikere sikkert til deres kunder. På den måde får danskerne bedre kommunikation og færre almindelige mails sendt over en ikke-krypteret forbindelse med vigtige eller fortrolige informationer.
  • Ja. Du kan frit vælge, om du vil læse den på borger.dk, Digital Post-appen, e-Boks eller mit.dk. Du kan bruge dem alle frit og skal derfor ikke vælge en enkelt platform.

  • Ja. Hvis du for eksempel læser din Digital Post på borger.dk, vil den være markeret som læst på de andre platforme.

    Fordi du fortsat kun har én postkasse til den offentlige post, men bare flere platforme til den samme post, vil alle platformene trække på de samme data i den bagvedliggende postkasse.

  • Når du logger ind i Digital Post via borger.dk fra den 21. marts 2022 vil du opdage følgende:

    • Tidligere modtaget post fra virksomheder ligger der ikke længere. Den skal du finde i e-Boks.
    • Din indbakke har således kun Digital Post fra offentlige myndigheder
    • Du kan læse, skrive, besvare, slette og flytte din post fra offentlige myndigheder.
    • Du kan finde dine gamle beskeder fra offentlige myndigheder - og selvfølgelig modtage nye.
    • Et nyt visuelt udtryk, der minder mere om en almindelig mailindbakke, som de fleste kender i dag.
    • Har en anden person give dig læseadgang til sin Digital Post, kan du med få klik skifte mellem de to postkasser.
    • Hvis du bruger NemID Privat til Erhverv kan du også nemt skifte over til fx din virksomheds postkasse, eller hvis du har fået adgang til en forenings Digital Post.
  • Når den nye løsning til Digital Post træder i kraft den 21. marts 2022, udkommer staten med en app til post fra offentlige myndigheder, så du som borger kan tilgå posten på mobil og tablet. Appen hedder Digital Post.

    I Digital Post-appen kan du:

    • Læse, skrive, besvare, slette og flytte din post fra offentlige myndigheder.
    • Finde dine gamle beskeder fra offentlige myndigheder - og selvfølgelig modtage nye.
    • Har en anden person givet dig læseadgang til sin Digital Post, kan du med få klik skifte mellem de to postkasser.
    • Hvis du bruger NemID Privat til Erhverv kan du også nemt skifte over til fx din virksomheds postkasse, eller hvis du har fået adgang til en forenings Digital Post.
  • Digital Post-appen kan downloades fra den 21. marts 2022 i App Store og Google Play.

  • e-Boks driftes og ejes af selskabet e-Boks A/S og tilbyder dens brugere at modtage post fra virksomheder, eksempelvis din bank eller dit forsikringsselskab. 

    Det er ikke obligatorisk at modtage post digitalt fra virksomheder. Men du kan som bruger vælge at give samtykke til det, enten direkte eller direkte, fx gennem en kundeaftale med din bank eller ansættelsessamtale med din arbejdsgiver.

    e-Boks A/S har frem til den 21. marts 2022 været hovedleverandør til den offentlige Digital Post-løsning. Efter den 21. marts 2022 kan e-Boks fortsat vise Digital Post fra offentlige myndigheder.

    På e-Boks kan du:

    • Læse, skrive, besvare og slette din Digital Post fra offentlige myndigheder.
    • Få adgang til post fra virksomheder, som du har givet samtykke til må sende til dig via e-Boks.
  • Mit.dk er en ny platform, der driftes og ejes af selskabet Netcompany Group A/S, som fra den 21. marts 2022 tilbyder dens brugere at modtage post fra virksomheder, eksempelvis din bank eller dit forsikringsselskab.

    Det er ikke obligatorisk at modtage post fra virksomheder. Men du kan som bruger vælge at give samtykke til det, enten direkte eller indirekte, fx gennem en kundeaftale med din bank eller ansættelsesaftale med din arbejdsgiver.

    Derudover kan mit.dk vise Digital Post fra offentlige myndigheder fra den 21. marts 2022.

    På mit.dk kan du:

    • Læse, skrive, besvare og slette din Digital Post fra offentlige myndigheder.
    • Få adgang til post fra virksomheder, som du har givet samtykke til må sende til dig via mit.dk.
  • Du får samme Digital Post fra offentlige myndigheder på begge platforme. Men de viser hver især kun post fra de virksomheder, som vælger at sende gennem deres platform.

    Din offentlige Digital Post vil altid være synkroniseret på tværs. Så læser, besvarer, sletter eller flytter du din Digital Post fra staten, kommunerne eller regionerne på den ene af de to platforme, vil det fremgå begge steder. Det skyldes, at du fortsat kun har én postkasse til den offentlige post, men bare flere platforme til den samme post. Alle platformene vil derfor trække på samme data i den bagvedliggende løsning.