icon-Pas_kørekort-og-sundhedskort

Pas, kørekort og sundhedskort

Stjålet eller bortkommet pas

Hvordan skal du forholde dig, når du mister dit pas

Værd at vide hvis dit pas er stjålet eller bortkommet

  • Er det vigtigt at du kontakter det lokale politi og får en kvittering eller kopi af din anmeldelse, for at du kan få udstedt et nødpas.

    Du skal medbringe din kvittering eller anmeldelse til den danske ambassade, eller et danske konsulat i det land, du opholder dig i.

  • I det land, du opholder dig i, kan du henvende dig på en ambassade for et andet EU-land, her kan du få udstedt et særligt EU-nødpas.

  • Så skal du henvende dig til det danske Politi hurtigst muligt.

    Politiet udlever et sagsnummer til dig, som du skal medbringe når du skal bestille et nyt pas i Borgerservice.

  • Så kan du i Borgerservice bestille et ny pas.

    Du skal være opmærksom på, at der vil blive opkrævet dobbelt gebyr.

Sådan ansøger du om et nyt pas

  • Du skal udfylde din ansøgning om pas og du skal bestille en tid i Borgerservice
  • Du skal selv møde personligt op og afgive din underskrift og fingeraftryk (fra 12 år).
  • Du skal medbringe din original dåbs- eller navneattest, fødselsattest eller et gyldigt kørekort.
  • Når dit pas er bestilt, har vi det inden for 14 dage og du vil modtage en sms på at det er kommet.
  • Du kan få taget et pasfoto i Borgerservice og prisen er 130,- kr. 
  • Hvis du selv medbringer et pasfoto, skal det leve op til disse krav til pasbilleder.
  • OBS: Vigtig information om afhentning af dit nye pas

Pas til børn under 18 år - kan du læse mere om betingelserne

Se også ...

Kontakt Borgerservice iøvrigt

Tlf: 64 74 75 10

Send sikker e-mail via borger.dk
Send sikker e-mail via virk.dk
OBS! Når du sender en mail til os, bliver du bedt om at bruge din Nem ID. På den måde bliver mailen sikker, og du kan skrive dine personlige oplysninger som fx dit CPR-nummer.