icon-Nyt-fra-Assens-Kommune

MitID, Digitale fuldmagter og Digital Post

MitID

MitID afløser NemID. Du kan bruge MitID til alt det, som du har brugt NemID til.

NemID er blevet til MitID

Frem mod den 30. juni 2023 vil du derfor opleve, at der er færre og færre muligheder for at bruge NemID.

Du skal have MitID for fortsat, at kunne anvende samtlige digitale selvbetjeningsløsninger.

Efter den 30. juni 2023 kan NemID ikke længere bruges nogen steder – hverken til offentlige eller private tjenester.

MitID for 13-14-årige

Det er muligt at få MitID, fra man fylder 13 år.

Det kan være relevant, hvis man har brug for, at få adgang til sin netbank eller at kunne se sit skattekort.

Vær opmærksom på, at man skal være fyldt 15 år for at få adgang til andre offentlige løsninger.

Læs mere på mitid.dk om, hvordan 13-14-årige kan få MitID første gang


MitID for 15-årige

Når man fylder 15 år, bliver man automatisk tilmeldt Digital Post fra det offentlige, og du skal have MitID for at kunne læse din post.

Læs her, hvordan man kommer i gang med MitID

Ofte stillede spørgsmål om MitID

  • MitID support

    Gå ind på www.mitid.dk eller kontakte MitID support på tlf. 33 98 00 10 eller support@MitID.dk

    Kommunernes Borgerservice

    Du kan også for at få hjælp i alle kommunernes Borgerservice. Vær opmærksom på, at du i mange kommuner skal bestille tid på forhånd.

    Få hjælp privat

    Du kan også bede om hjælp hos nogen, du stoler på. Det kan være et familiemedlem eller en god ven.

    Bare husk, at du ikke må dele:

    • Dine koder
    • Din MitID app, -kodeviser eller –kodeoplæser
    • Bruger-ID – undtagen med supporten, hvis du selv kontakter den

    Datastuer

    Du kan også prøve at kontakte din lokale datastue og høre, om de har mulighed for at hjælpe dig.

  • Det skal du medbringe i Borgerservice:

    • NemID
    • Enten gyldigt pas, kørekort eller opholdstilladelse med billede. Du kan også medbringe to af følgende dokumenter i stedet: Personattest, dåbs-/fødselsattest, sundhedskort (sygesikringskort), bopælsattest.

    Udover gyldig legitimation skal du:
    Svare på et antal spørgsmål om dig selv (hentet fra CPR-registret) eller medbringe et vidne, som kan bekræfte, at du er dig. På den måde kan vi sikre, at vi udleverer MitID til den rigtige person.

    Hvis du ikke er dansk statsborger eller kun har boet i Danmark i kort tid, har vi måske ikke nok oplysninger om dig i CPR-registeret til kontrolspørgsmålene. Derfor bør du for en sikkerheds skyld tage et vitterlighedsvidne med. Vidnet skal være fyldt 18 år, have et dansk CPR-nummer og medbringe egen gyldig billedlegitimation samt sit NemID eller MitID. Vidnets MitID skal være oprettet mindst 10 dage i forvejen.

    Sådan kan du forberede dig:
    Du skal vælge et bruger-ID, når du får oprettet MitID. For at gøre MitID så sikkert som muligt, skal bruger-ID’et være svært at gætte for andre. Bruger-ID’et skal være på minimum 5 tegn og op til 46 tegn, og kan bestå af både tal, bogstaver og specialtegn. Du kan ikke bruge dit CPR-nummer.
    Læs mere om regler for bruger-ID på mitid.dk.

    Hvis du gerne vil bruge MitID-appen, kan du spare tid i Borgerservice ved at hente den, inden du kommer. Find den i App Store og Google Play.

  • Du kan stadig få MitID efter 1. november – det foregår bare ikke længere i banken.

    Få MitID ved;

    1. at migrere til MitID på baggrund af dit NemID via siden MitID.dk, ved
    2. at hente MitID appen og scanne dit pas eller ved
    3. at bestille en tid i Borgerservice til personligt fremmøde, hvor du skal fremvise gyldig legitimation og besvare spørgsmål baseret på oplysninger om dig i CPR-registret.

    Fra den 1. november kan du ikke længere bruge NemID til at logge på din net- eller mobilbankløsning, eller til at godkende onlinebetalinger.
    Hvis du fortsat vil tilgå din banks selvbetjeningsløsninger efter 1. november, så skal du have MitID.

    Hvis du ikke kan benytte ovenstående muligheder for at få MitID, så skal du kontakte din bank og forhøre dig om dine muligheder.
    Du kan fortsat bruge NemID til offentlige selvbetjeningsløsninger og en række andre private tjenester lidt endnu.

  • Behold NemID indtil videre.

    Efter den 1. november gælder: 

    • Du kan stadig bruge NemID på offentlige selvbetjeningsløsninger samt en række andre private tjenester efter den 1. november.
    • Du kan ikke bruge NemID i banken længere – hverken til net- eller mobil-bankløsninger eller til at godkende onlinebetalinger.
    • Du kan få hjælp og vejledning til NemID hos NemID supporten eller i Borgerservice, indtil NemID lukker den 30. juni 2023.
  • MitID er først og fremmest en app til smartphone og tablet.

    Du kan bruge MitID appen, som du bruger NemID nøgleapp i dag. Med et swipe kan du godkende med MitID på din smartphone eller tablet.

    Hvis du ikke har mulighed for at bruge MitID app, findes der to alternativer: MitID kodeviser og MitID kodeoplæser (beregnet til personer med nedsat syn). Læs mere om kodeviseren og kodeoplæseren på www.mitid.dk.

  • Vi skifter til MitID, fordi vi har brug for et digitalt ID, som kan leve op til fremtidens sikkerhedsbehov. NemID er en god og sikker løsning i dag. Men MitID giver en mere sikker fremtid.

    Med MitID styrker vi sikkerheden, så det bliver sværere at udnytte andres digitale identitet. Fx får du altid besked via MitID appen, SMS eller e-mail, hvis MitID appen aktiveres på en ny enhed. Du kan også vælge at få besked, hver gang dit personlige MitID bliver anvendt.