icon-Familie-og-børn

Familie, børn og unge

Leg og Læring

Børn, der er sansemotorisk velstimulerede er børn, der klarer sig godt i børnehaven og i skolen.

Børn i bevægelse

Børn, der er sansemotorisk velstimulerede, klarer sig godt i børnehaven og i skolen.

Det er børn, der er glade for at lege med andre og kan indgå i sociale sammenhænge.

Det er børn, der har højt selvværd og kan sige fra, hvis deres grænser overskrides.      

60 minutter om dagen

Børn bør lege og bevæge sig mindst 60 minutter om dagen. Under legen skal pulsen op, så barnet bliver forpustet.

Aktive børn er mindre syge end stillesiddende børn. At røre sig giver velvære og energi og forebygger en lang række sygdomme, f.eks. hjerte- og kredsløbssygdomme og diabetes.

De fleste børn bevæger sig helt naturligt af sig selv og er nysgerrige overfor nye udfordringer. Det er derfor vigtigt, at børn har gode rammer at bevæge sig i såvel indenfor som udenfor.

Den sansemotoriske udvikling danner grundlag for barnets måde at reagere på i forskellige omgivelser og situationer. Den danner også udgangspunkt for evnen til indlæring og for at kunne indgå i sociale relationer til andre mennesker.

Forslag til indendørsaktiviteter

Al aktivitet i hverdagen er ”træning”. At hjælpe sine forældre i hverdagen giver barnet selvværd og positivt samvær.

Når børn hjælper til i hjemmet, træner de deres sansemotorik, f.eks. ved at ælte dej, forme boller, dække bord, vaske op, tømme opvaskemaskine, hænge vasketøj op, lægge vasketøj sammen, skrælle gulerødder, skære grøntsager, smække fluer m.m.

Børnenes intellekt og forståelse for tal, mængdebegreb og farver bliver desuden stimuleret, når de inddrages i dagligdagens gøremål.

Hvis man skal tænke leg som mere specifik stimulering af den sansemotoriske udvikling er der følgende gode lege/aktiviteter:

  • Forhindringsbane med stole, borde, madrasser og tæpper, hvor barnet skal kravle under, over, kravle op ned, hoppe ned fra, gå på line, rulle, slå kolbøtter, gå på tæer mm.
  • Kombiner banen med at gemme vendespilbrikker rundt omkring, som barnet skal have med til en station, hvor man skal lægge dem ovenpå dem der matcher.
  • Kaste bamser/bløde bolde i kurve, trille bolde mod mælkekartoner, plasticflasker (bowling),
  • Gemmeleg under mange tæpper – lad barnet ligge og få masser af tæpper over sig, som det skal finde ud af, mens den voksne kilder og trykker på barnet ovenpå tæpperne.
  • Musik med bevægelse – hop, dans, spil på instrumenter.
  • Nintendo Wii er blevet vældig populær, og der er mange gode spil, der kombinerer bevægelse med hjernegymnastik.
  • Tegning, f.eks. på papir, der er stort nok til at man kan tegne sig selv og andet i fuld størrelse. Hvis barnet synes det er svært at finde på motiver, så kan det være godt at købe en ”mandalas malebog”.

Forslag til udendørsaktiviteter

Børn har godt af at være ude i alt slags vejr og bevæge sig og lege. Igen er de daglige aktiviteter fremmende for barnets udvikling og selvfølelse.

Lad dem hjælpe med at feje blade, slå græs, fjerne ukrudt, flytte brænde, feje fliser, skovle sne, vaske bil eller vinduer, male m.m.

Forslag til sansestimulerende lege udendørs:

  • Løb og/eller cykle sammen, evt. på løbecykel
  • Rulleskøjter
  • Boldspil
  • Sjippetov/hoppe i elastik
  • Forhindringsbane – brug legeredskaberne kreativt – f.eks. ligge på maven på gyngen eller gå over den – ligge under trampolinen og spark op på den 10 gange – læg mange bolde i en lille pool og bed barnet finde den mindste, bestemte farver i given rækkefølge osv.
  • Leg fangeleg og gemmeleg
  • Kongens efterfølger – efterlign forskellige stillinger og måder at bevæge sig på
  • Træd ikke på mellemrummene på fliserne, når I går en tur eller gå kun på stregerne
  • Stoplege
  • Hinkeruder
  • Hulahopringe