icon-Familie-og-børn

Familie, børn og unge

Fodtøj til Børn

Barnefoden

Små børns fødder er bløde og buttede. Under svangen er der en fedtpude, der forsvinder i takt med at barnet udvikler sig og får vægtbæring på fødderne.

Fødderne er levende og bevægelige og et vigtigt sanseapparat, som barnet oplever, mærker og undersøger ting med. Netop derfor er det vigtigt at børn som udgangspunkt ikke bruger fodtøj før de er begyndt at gå udendørs.

Indendørs anbefaler vi:

  • bare tæer
  • strømper med skridsikkert underlag
  • bløde skindsko uden fast sål

Udendørs anbefaler vi:

  • bare tæer, såfremt vejret tillader det
  • en sandal/sko/støvle med god pasform, bevægelighed og støtte

Guide til gode sko:

Sålen: skal være blød og bøjelig

Hælkappen: skal være stabil og slutte fast om hælen

Åbningen: skal være så lille som muligt, så foden bliver holdt fast

Lukkeanordningen: skal være regulerbar enten med snøre eller velcro

Bredden: skal passe til barnets fod, så foden hverken glider eller klemmes

Længden: skal være 8-10 mm. længere end foden

Pasform: der skal være plads til at sprede tæerne og en lige inderside, der giver plads til en lige storetå

”Den gode sko”

  • Tætsluttende og stabil (i siderne og opadtil)
  • Fast hælkappe
  • Bøjelig sål

Når fødder eller knæ ser anderledes ud

  • fødderne drejer indad eller udad
  • fødderne kæntrer indad i fodleddene (ser platfodede ud)
  • går på tæer
  • kalveknæet (knæene støder sammen)
  • er det især vigtigt at fodtøjet støtter foden optimalt!

Udover de generelle råd omkring ”den gode sko” kan disse børn have brug for let svangstøtte.

Gummistøvler kan være nødvendige til vandpytter, men til gåture og leg over længere perioder anbefaler vi i stedet en god støvle.

Sandaler skal sidde godt fast på foden. De støtter bedst, hvis de er lukkede i både hæl og tå.

Hjemmesko skal sidde fast om foden og være bløde. Nogle børn har dog brug for yderligere støtte og her er det bedre med en sandal – dette kræver dog en individuel vurdering.

Obs!

Giv også jeres børn mulighed for at gå med bare tæer eller strømper, da den

direkte kontakt med underlaget giver vigtige sansestimuli samt træning af musklerne i fødderne.